diëten

Afvallen zonder diëten, een sprookje of juist werkelijkheid

Afvallen zonder diëten? Dat klinkt als een sprookje…Toch kan het! Iedereen kent wel de mensen die (ogenschijnlijk) alles kunnen eten wat ze willen, terwijl andere al dik worden als ze naar een koekje kijken!

Mensen die verschillende diëten hebben geprobeerd kennen het wel, na een tijd is het doel bereikt, en stop je met je dieet. Wat helaas ook vaak voorkomt is dat het dieet je veel te veel energie kost en er simpel weg mee wordt gestopt…  Vaak worden deze mensen  dikker/zwaarder  als voorheen : Hoe kan dat?

Dit doet een dieet:

De meeste diëten zorgen voor een verlaging van het metabolisme (stofwisseling). Alsgevolg van de zeer geringe calorie inname. Verlaging van het metabolisme betekent dat we in rust minder calorieën verbranden. Heel tegenstrijdig dus als je bedenkt dat het doel van het dieet afslanken is.

Het lichaam probeert vervolgens wanhopig te overleven door het metabolisme ( je lichaam) efficienter te maken.
Dat gebeurt o.a. door de hoeveelheid spiermassa te verminderen.
De hoeveelheid spiermassa is de belangrijkst graadmeter voor het Lichaam. Vergelijk dit met een kachel. Hoe groter de kachel hoe meer  er verbrand  kan worden. Daarnaast wordt  je voeding zoveel mogelijk als vet op opgeslagen voor mogelijk nog slechtere tijden. Je lichaam ziet de uithongerings- periode dus als een soort waarschuwing. Elke hap die je binnen krijgt slaan we op, want je weet nooit wanneer we weer voedsel tekort gaan komen!

Wordt je uiterlijk negatief beïnvloed door een dieet?

diëten
Op deze foto zie je heel duidelijk het verschil tussen ongv. 2kg vet en spieren…

Het antwoord daarop is: JA! Zoals je net hebt kunnen lezen gaat door het dieet je spiermassa omlaag en je vetmassa omhoog. De weegschaal zegt dus dat je vooruit gaat maar de spiegel zegt dat je achteruit gaat! je ziet dus geen resultaat. Daarnaast krijgt het lichaam tijdens een dieet meestal weinig waardevolle voedingsstoffen binnen. Dit bezorgt het lichaam een soort chronische stress,wat een negatief effect op het afslank proces heeft.

Dit verklaart waarom zoveel mensen bij het diëten niet het gewenste resultaat verkrijgen. Vroeg of laat stopt men met het dieet, meestal omdat men zich te slecht voelt om het dieet levenslang vol te houden.

Het lichaam zal direct alle tekorten weer aanvullen, vermeerdert met wat extra”s voor het geval er weer een “slechte tijd” aankomt ook wel het “jojo effect”. Het is dus belangrijk om niet naar iemands gewicht maar naar iemands body composition te kijken (iemand van 70 kilo kan er beter uitzien als iemand van 60 kilo).

 

Alles eten wat je wilt?

Dit is het tegenovergestelde als lijnen, toch kan het als je de volgende spelregels erbij hanteert:

  • Eet zes maaltijden per dag
  • Eet minimaal iedere drie uur een maaltijd / snack
  • eet altijd voordat je een hongergevoel krijgt
  • eet maximaal 2 koolhydraat maaltijden per dag
  • eet nooit twee koolhydraat maaltijden achter elkaar
  • vermijd combinaties van koolhydraten met eiwitten en vetten
  • drink tenminste 3 liter water per dag
  • suplementeer met visolie
  • train 2-4 keer per week
  • drink groene thee
  • vermijd vruchtensappen
  • vermijd suikerhoudende producten
  • eet zo natuurlijk mogelijk.

Zoals je ziet zijn er drie belangrijke regels bij het “alles eten”

  • vruchtensappen en suikerhoudende producten vermijden (minimaal eten)
  • 3-4 maal in de week sporten, waarbij krachtsport een beter effect heeft als duursport ( meer spieren zorgden voor meer verbranding)
  • Houdt koolhydraten gescheiden van vetten en eiwitten (dus alles eten maar niet mixen)

Hoeveelheden die gegeten mogen worden:

1 portie eiwitten:   dit mag net zo groot zijn als eenmaal de vorm van jouw gesloten hand/vuist

1 portie groenten   dit mag net zo groot zijn als twee maal de vorm van je gesloten hand/vuist

1 portie vetten        een halve tot hele thee lepel

1 portie koolhydraten   dit mag net zo groot zijn als een maal de vorm van jouw gesloten hand/vuist

 

Door dagelijks op je voeding te letten en dus bewust bezig te zijn met je voedsel inname heb je een veel hogere kans om een gezond gewicht te behalen maar zeker ook te behouden! Het is op deze manier veel makkelijker om vol te houden aan je nieuwe gezonde levensstijl! Je ziet het, afvallen zonder diëten is absoluut geen sprookje!