appel cider azijn

Appel cider azijn, Hoeveel mag je hiervan innemen?

Appel cider azijn (ook wel Apple cider vinegar of kortweg ACV) is de hype voorbij en mag met recht een “trend” genoemd worden. Ook nog eens een super gezonde trend. Het kan helpen om afvalstoffen uit je lijs te krijgen, en er zijn mensen die erbij zweren om de extra kilo’s eraf te krijgen. Maar zoals voor bijna alles geldt… Te veel is ook hier niet goed. Juist omdat we zien dat de vraag naar appel cider azijn stijgt zijn we eens wat dieper gedoken in het “hoeveel” van dit product nu eigenlijk goed is.  Als je het product nog niet kent, lees dan eens onze eerdere blogs over appel cider azijn, zoals deze over alle voordelen van ACV, of deze over Appel cider azijn en oorsuizen (tinnitus) 

Wat is apple cider vinegar?

Appel cider azijn wordt al eeuwen gebruikt als een gezonde tonic voor het lichaam en het desinfecteren van wondjes. Appel cider vinegar wordt gemaakt door het fermenteren van appels. Door bacteriën toe te voegen wordt de alcohol omgezet in azijnzuur.
Apple cider vinegar bevat ongeveer 1 kcal per theelepel, of 3 kcal. per eetlepel en dat is dus aan de lage kant.
Biologische (organic) apple cider azijn  (zoals die van Bragg’s) Bevatten “the mother”, deze zorgt voor een troebele appel azijn.  Juist “the mother” bevat gezonde enzymen en bacterien die verantwoordelijk zijn voor de gezonde voordelen van de apple cider vinegar.

 

Onderzoek naar appel cider azijn:

Uit een onderzoek van  Medscape General Medicine blijkt dat appel cider azijn veel vitamines, mineralen en aminozuren bevat. Uit deze onderzoeken bleek dat appel cider azijn antioxidanten bevat die de strijd aan gaan met
de vrije radicalen in het lichaam.1

Daarnaast zou elke dag een klein beetje apple cider vinegar lijden tot een boost voor het hart, de bloedvaten en de glucose levels op peil houden. Ook zou appel cider azijn het lichaam helpen om afvalstoffen uit het lichaam te verwijderen.

Hoeveel appel cider azijn heb je nodig?

Er is geen preciese dosering voor appelazijn. Maar de meeste mensen nemen 1 tot 4 eetlepels per dag. Omdat appel cider azijn nogal sterk van smaak is beginnen veel mensen met het verdunnen van een beetje in een glas water. Het blijft natuurlijk een sterk zuur. Het kan zijn dat je maag er niet echt veel zin in heeft wanneer je het puur en op de nuchtere maag in neemt. Wees dus voorzichtig, begin rustig aan met een beetje azijn verdunt met water en eet eerst iets. Ook voor je tandglazuur is het niet aan te raden een slok pure azijn in te nemen. Beter is dan om je azijn/water met een rietje te drinken.

Bouw je dosis langzaam op:

Begin niet gelijk met 4 eetlepels onverdunde azijn te goochelen.. neem gewoon eerst 1 eetlepel op een klein glas water en kijk na een paar dagen pas of je de dosis wilt verhogen.

Wanneer kun je apple cider vinegar het beste nemen?

Veel mensen zweren erbij om het ’s ochtends vroeg (op een lege maag) in te nemen. Zoals je hierboven hebt kunnen lezen is dit niet altijd aan te raden. wanneer je een zwakke maag hebt kan het zijn dat je er last van krijgt. Het is dan beter om het net voor of na je maaltijd in te nemen. Mensen die appel cider azijn gebruiken om af te vallen pakken het meestal voor de  maaltijd omdat het een langer verzadigd gevoel zou geven. In alle gevallen geldt: begin met een kleine hoeveelheid en bouw het rustig op!

 

Waar gebruik jij appel cider azijn voor? Laat een reactie achter en deel je tips!