cafeine

Cafeïne, wat doet het met je lichaam?

Cafeïne, een stof die we voornamelijk kennen uit (jawel) het kopje koffie! Maar wist je dat cafeïne in nog veel meer producten voorkomt? Soms lijkt het alsof het kopje koffie een beetje (te) negatief in het nieuws komt. Je zou er van alles van krijgen. Maar wist je dat koffie en dus cafeïne ook een prima aanvulling op b.v. je sport prestatie kan zijn?
In deze blog leg ik je graag de voor- en nadelen van cafeïne uit!

Waar zit Cafeïne in?

Zoals je weet natuurlijk in het kopje koffie. Maar cafeïne zit in veel meer producten, thee bijvoorbeeld! Al zul je ‘m dan vaak onder de noemer theïne zien. Een andere naam maar eigenlijk precies hetzelfde stofje. Ook in chocola vind je cafeïne. In pijnstillers is het vaak toegevoegd om de pijnstillende werking te versterken. Natuurlijk vindt je cafeïne ook in een hoop “energy drinks”.
maar… er zijn ook voedingssupplementen op de markt waar cafeïne aan is toegevoegd. De multi-energy van essential organics bijvoorbeeld. 

Als een merk wat zo bewust is als Essential Organics dit stofje toevoegt aan hun capsule, dan wil dat voor mij dus zeggen dat het blijkbaar een bijzondere werking heeft! Tijd om dat uit te zoeken vond ik!

Wat doet Cafeïne ?

Dat cafeïne een energie boost geeft wisten we waarschijnlijk. Op het moment dat je een kopje koffie drinkt heb je daar eigenlijk niet direct profijt van. Sterker nog, het kan wel tot 3 uur duren voor de cafeïne volledig is opgenomen in je bloed! Op dat moment gaat je bloeddruk omhoog en de hersenen worden een stuk actiever. Je kunt je nu veel beter concentreren. Dit is het ideale moment om te gaan sporten! Nu werken je spieren het meest efficiënt! Je vermoeidheid voel je haast niet meer, in plaats daarvan voel je je energiek!

Wanneer wordt het dan weer afgebroken?

Dit verschilt een beetje per persoon. Grofweg gezegd, tussen de 2 en 12 uur. De een heeft dus langer plezier van zijn kopje koffie dan de ander. De echte zware koffie gebruikers zullen na 12-24 uur last krijgen van een soort afkick-verschijnselen. Denk hierbij aan hoofdpijn of vermoeidheid.. “pfoew…tijd voor een bakkie!”

De voordelen van cafeïne:

Het belangrijkste effect van cafeïne is dat het de werking van het centrale zenuwstelsel stimuleert. Je voelt je fitter, je hebt geen last meer van je vermoeidheid en je kan je goed concentreren. Ook werkt het voordelig voor de ademhalingswegen. Je luchtwegen worden ontspannen en zo kan je dus beter ademhalen.
Door dat je meer energie opwekt kun je tijdens het sporten net wat meer bereiken! Vervolgens helpt het ook nog eens om je spierpijnen te onderdrukken. Er is zelfs een onderzoek gedaan naar de positieve invloed van cafeïne op het haar. Het zou zo zijn dat het ervoor zorgt dat de haarzakjes langer blijven zitten en de kans op kaalheid dus afneemt.

Maar teveel cafeïne is ook niet goed.

 

De nadelen van cafeïne:

Drink je erg veel koffie dan kan je last krijgen van een te hoge bloeddruk. Dit komt omdat cafeïne de bloedvaten kan vernauwen, hierdoor daalt je hartslag en kan er een kleine stoornis in de hartslag ontstaan. Daardoor kun je dan weer last krijgen van een sterke of versnelde hartslag.
Het ligt er natuurlijk wel aan of je gevoelig bent voor het effect van cafeïne. Niet ieder mens heeft er last van. Maar drink met mate is ook hier dus van toepassing.

cafeïne en suikerziekte

Volgens een onderzoek wordt de werking van insuline negatief beïnvloedt door cafeïne. Bij slechts 4 koppen koffie kan de insuline zijn werk al minder doen. Kijk hier dus mee uit als je diabetes hebt.

cafeïne inname

Een redelijk normale inname van cafeïne per dag is zo’n 400 mg. Dit staat gelijk aan ongeveer 5 kopjes koffie.
Het gemiddelde in Nederland ligt hier eigenlijk al iets boven. Mannen drinken gemiddeld zo’n 7 kopjes per dag en vrouwen ongeveer 5 kopjes..

Ben je zwanger of geef je borstvoeding dan is het ook verstandig om je koffie inname een beetje te minderen. 4 kopjes per dag is dan het maximale, dit staat gelijk aan zo’n 300 mg cafeïne

 

Wij nemen nog een bakkie pleur! Maar met mate (n)…!