weerstand

De waarheid over je weerstand, 6 feiten en fabels!

Mijn moeder zei altijd : “trek een jas aan anders vat je kou!” Maar, is dat ook de waarheid? Kun je ziek worden van te lang in de kou staan? Helpen die vitamines nou echt om niet ziek te worden? Heeft sporten invloed op je weerstand? Ik zocht het voor je uit, en zette de fabels en de feiten op een rijtje! Kortom, de waarheid over jouw weerstand!

1. Sporten verhoogd je weerstand

Dat is een feit! Wanneer je veel beweegt verbeterd er een hoop in je lichaam. Dat kan dan weer net het verschil maken in wel of niet ziek worden. Wanneer je regelmatig sport ventileren je longen beter. Ook kan het neusslijmvlies de lucht die je binnen krijgt beter bevochtigen. We mogen er dan ook vanuit gaan dat wie sport automatisch ietsje gezonder eet, minder rookt en drinkt… Dat speelt natuurlijk ook een grote rol bij het behouden van een goede weerstand.

2. Van in de kou staan word je ziek

Fabel.. (sorry mama!). Van kou alleen word je niet ziek. Maar (goed nieuws voor alle bezorgde moeders!!) een jas aantrekken heeft wel degelijk zin! Je krijgt zonder jas namelijk meer koude lucht binnen, dit kan er voor zorgen dat je lichaamstemperatuur daalt en je afweermechanisme minder werkt! Eigenlijk is deze stelling dus feit noch fabel… Gewoon lekker een warme jas aantrekken, niemand houdt van kou toch?

3. Extra vitamine slikken zorgt dat je niet ziek wordt

Feit! Heel vaak hoor ik in de winkel “Maar ik eet echt heel gevarieerd, ik krijg echt al mijn vitamines binnen!”Maar wist je dat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid eigenlijk een minimum is? In bepaalde omstandigheden is het vrij gemakkelijk om aan een tekort te komen. Vitamine C is zo’n voorbeeld. Vitamine C is belangrijk voor je weerstand, dat komt omdat deze het gevecht aan gaat met vrije radicalen. Die vrije radicalen zijn eigenlijk een soort gif-stofjes die we binnen krijgen. Vitamine C zorgt ervoor dat deze aangepakt worden. Maar wanneer je bijvoorbeeld rookt ben je het gros van je Vitamine C daar al aan kwijt! Bij roken krijgen we veel afvalstoffen binnen, onze vitamine C gaat daar mee aan de slag. Maar… Wat blijft er dan nog over voor onze weerstand?! Naar geschat heeft een roker zo’n 40% meer Vitamine C nodig dan een niet- roker!  Meer lees je in mijn blog over vitamine tekorten.

4. Was je handen

Feit! Je handen komen op allerlei plekken waar een ander ook is geweest met zijn handen. een toetsenbord, een pinautomaat, een toonbank noem het allemaal maar op! Zo worden ziekteverwekkers gemakkelijk overgedragen. Het is dus zeker verstandig je handen vak(er) te wassen!

5. Echinacea slikken verhoogd de weerstand

volgens een onderzoek van het Common Cold Centre (Cardiff University) is dit een feit. uit het onderzoek blijkt  dat een extract van Echinacea effect heeft op een verkoudheid. Er is een sterke afname van de ernst van de symptomen, mensen hebben 1,5 dag minder last van de verkoudheidssymptomen en ze gebruiken 36 procent minder pijnstillers. Dat is een behoorlijk resultaat als je het mij vraagt.

6. slapen verhoogd de weerstand

Dat is een feit! Slaap en rust zijn noodzakelijk voor een gezond lijf en een goede gemoedstoestand. Zorg dat je voldoende slaap krijgt. Je lijf krijgt dan ‘s nachts de tijd zich te herstellen. Eet ‘s avonds niet te veel, vet of pittig en zorg ervoor dat je niet te veel afleidingen hebt als je naar bed gaat. Denk hierbij bijvoorbeeld aan je telefoon, de televisie etc.

Waarschijnlijk zijn er nog tal van tips en weetjes, of misschien heb jij zo’n uitspraak waarvan je je afvraagt of deze ook echt waar is… Laat een reactie achter dan zoek ik het voor je uit!