proteine-shakes

Eiwitten, 5 redenen waarom je er meer van zou moeten eten!

Eiwitten, (ook wel proteïnen genoemd) zijn belangrijke moleculen voor ons als mensen. We kunnen eigenlijk niet zonder ze leven.
Enkele eiwitten worden aangemaakt door ons lichaam zelf. Maar er zijn ook heel veel eiwitten die we uitsluitend uit voedsel kunnen halen. Voedsel dat rijk is aan proteïnen, zijn bijvoorbeeld vis en noten. Maar eiwitten zijn ook heel gemakkelijk binnen te krijgen door middel van een gezonde en lekkere shake! Je leest hieronder de tien belangrijkste redenen om meer eiwitten toe te voegen aan je dieet! 

1. Ziek zijn voorkomen

Ik denk dat iedereen het recept voor een winter zonder griep wel zou willen hebben! Eiwitten geven energie, zonder deze energie mist je lichaam dat beetje extra pit om te vechten tegen ziektekiemen. Het kan dus zeker geen kwaad om af en toe een lekkere shake te maken ter voorbereiding op de winter! Je kunt aan je shake ook lekker groente en fruit toevoegen! Dat is absoluut twee vliegen in een klap.

2. Minder moe

Je las het hierboven al maar eiwitten geven je absoluut energie! Wist je dat een tekort aan eiwitten “proteïne deficiëntie’ genoemd wordt? Een van de symptomen is vermoeidheid maar ook lusteloosheid is een herkenbaar symptoom. Meer eiwitten zouden dus wel eens de oplossing kunnen zijn als je chronisch vermoeid lijkt.

3. Een mooie volle bos haar

En dus, minder haaruitval! Eiwitten zijn echt bouwstenen voor onze haren. Dure shampoos en maskers kunnen wel iets van buiten uit doen, maar het begint allemaal met onze voeding. Grondstoffen voor gezond haar dus die eiwitten! Gezond haar begint met gezonde voeding. Door te weinig eiwitten zal je haar er al snel futloos en dof uitzien. Het kan zelfs zo zijn dat je haaruitval hebt dat te wijden is aan een proteïne tekort.

4. Spiermassa

Mensen die een actieve levensstijl hebben, sporters bijvoorbeeld zullen meer eiwitten nodig hebben. Proteïnen zorgen namelijk voor de opbouw en reparatie van spieren. Daarom zijn de proteine shakes ook het meest bekend in de sportwereld.
Er wordt nog wel eens gedacht dat die shakes een soort paardenmiddel zijn om heel snel een gigantische spiermassa te kweken. Maar dat is niet helemaal waar. Proteïne helpen wel de spieren herstellen en bevorderen dus de groei, maar dan zul je er wel voor moeten sporten en trainen! Je hoeft dus zeker niet bang te zijn dat je een kleine arnold schwarzenegger wordt na het drinken van een paar shakes!

5. weg met die tussentijdse honger!

In punt 4 las je al dat je echt niet dik wordt van eiwitten, maar wist je dat je zelfs kunt afvallen met eiwitten? Of op gewicht kunt blijven. Met een eiwitten shake kun je al twee tussendoortjes opvangen. Als je bijvoorbeeld om 11.00 en om 15.00 een lekkere gezonde shake maakt vang je twee snackmomenten waar je anders misschien iets ongezonds had genomen.

Ook zorgen eiwitten voor een langer verzadigt gevoel en houden ze je suikerspiegel op peil. Zo zorgen ze er dus voor dat je minder snel zult gaan snacken. En je je goede eetgewoontes zult blijven volhouden.