winterdepressie,daglicht en bewegen

winterdepressie of herfstdip? Voorkomen en genezen

Wanneer we richting de donkere maanden gaan hoor ik altijd veel mensen praten over hun wat sombere gevoelens. De dagen zijn korter, buiten is het grijs, nat en koud… Het helpt er nou niet echt aan mee om dat warme zomergevoel te behouden. Maar bestaat zoiets als een winterdepressie nou echt? En als het bestaat, hoe voorkom je dan die nare herfstdip? Ik ging voor je op onderzoek uit!

Wat is een winterdepressie?

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, ja… een winterdepressie bestaat. Het is geen aanstellerij, en dus ook niet iets wat je aan de kant moet schuiven. De wetenschappelijke benaming van een winterdepressie is SAD (hoe toepasselijk), dit staat voor Seasonal affective disorder. Iedereen kan last krijgen van een winterdepressie, maar het komt het vaakst voor bij vrouwen, mensen in de leeftijd van 15 tot 55 jaar en bij mensen die ver van de evenaar wonen. Daar zijn de dagen nou eenmaal een stuk korter.

En die herfstdip?

Die is een stukje milder dan een echte winterdepressie, maar ook een herfstdip moet je niet onderschatten. Wanneer je dat laat voor wat het is kan het zomaar uitgroeien tot die winterdepressie. En daar zat je helemaal niet op te wachten.

Wat zijn de oorzaken van een herfstdip of winterdepressie?

Er lopen nog allerlei onderzoeken naar de oorzaak van dit fenomeen, maar het meest aannemelijk is dat het te maken heeft met het weinige zonlicht dat we in deze periode hebben.
Door het verminderde zonlicht lopen we al snel een vitamine D te kort op. Dit kun je gelukkig makkelijk aanvullen met slechts een capsule per dag.
ook zou het zo kunnen zijn dat door het weinige zonlicht onze biologische klok verstoord wordt. Daardoor verstoord ook je serotonine niveau. Serotonine is een stof die in de hersenen de stemming beïnvloedt.

Wat zijn de symptomen van een winterdepressie of herfstdip?

De meeste mensen merken zo tegen september, oktober de eerste verschijnselen van je herfstdip. Pas tegen april of mei merken veel mensen weer natuurlijke verbetering. Dat is eigenlijk een enorme periode… Veel mensen voelen zich chagrijnig, weemoedig en verdrietig. Ze hebben lang zoveel zin niet meer in de dagelijkse activiteiten.
Het kan ook zijn dat je in deze periode meer behoefte hebt aan koolhydraten, soms zelfs hunkeringen naar zoet, koek, pasta etc. Waak hiervoor, want ook gewichtstoename is een van de symptomen die je kunt hebben bij een winterdepressie.
Om je suikerspiegel op peil te houden is het wellicht verstandig om eens goed naar je eetpatroon te kijken. Vervang je tussendoortjes van 11.00 en 15.00 eens met een gezonde en vullende shake. 

Behandeling van een winterdepressie

Wanneer je echt in een zware winterdepressie zit kan je arts je anti-depressiva voorschrijven. Wij merken juist in de winkel vaak dat mensen dat willen voorkomen.  Er zijn natuurlijk altijd gevallen waarin het zo heftig is dat je het beste even langs de huisarts kan gaan. Maar, wij zijn van mening dat voorkomen altijd beter is dan genezen.
Sint janskruid is bijvoorbeeld zo een “voorkomer”. Sint janskruid wordt ingezet bij mensen met een milde tot matige depressie. Omdat dit kruid geen direct en snel effect heeft is het raadzaam hier ruim van te voren mee te beginnen. Merk je dan na enkele weken geen verschil is het verstandig even met de arts te overleggen. Er zijn wel wat wisselwerkingen met Sint janskruid en medicatie, overleg dan ook altijd even met de verkoper of apotheker of je dit middel veilig kunt gebruiken.

Wat kun je verder nog doen om een winterdepressie of herfstdip te voorkomen?

Bewegen is het beste medicijn. blijf daarom in beweging, ga sporten of maak een wandeling. Ook zonlicht heeft een positieve invloed op je mood. Met een wandeling ind e zon vang je dus twee vliegen in een klap. Hou jezelf bezig, probeer eens iets anders dan wat je normaal zou doen, als het leven saai of donker lijkt steek dan eens een paar kaarsjes aan, wees lief voor jezelf. Met een lekkere kop thee op de bank, een goede film.. Een kleurboek voor volwassenen, lopen met de hond van de buren… trek jezelf uit de comfort zone, of dompel je er juist lekker in onder!
En voor alle vragen over supplementen, voeding en lichaamsbeweging staan we natuurlijk voor je klaar! In onze eerdere blog over winter en herfstdipjes nog veel meer tips!