afvallen

Het perfecte figuur zonder te sporten? 4Tips

Laten we eerlijk zijn, we weten eigenlijk heel goed wat we moeten doen, of eigenlijk… moeten laten voor dat perfecte figuur. Minder koolhydraten, geen suikers, meer sporten, minder alcohol etc.. Maar hoe makkelijk breng je dat in de praktijk? Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat dat niet altijd zomaar vanzelf gaat! We worden opgeslokt door onze drukke banen, huishoudens, kinderen… Waar haal je de tijd vandaan om 3 keer per week naar de sportschool te gaan? Wellicht is het een kwestie van tijd (en zin!) maken. Maar, ook thuis kun je heel veel winnen! Ik geef je een aantal tips (die je stiekem best wel weet!) om thuis aan de slag te gaan met jouw killerbody!

Tip 1 vervang je lunch

Allereerst wil ik je vertellen dat maaltijden overslaan een totaal averechts effect heeft! Jezelf uithongeren zorgt ervoor dat je lichaam elke calorie die je wel binnen krijgt op gaat slaan…Het lichaam “onthoudt” ongeveer een half jaar tot een jaar hoe je “samenstelling” was.
Wanneer je jezelf een paar maanden flink uithongert val je zeker af. Maar zodra je weer “normaal” gaat eten gaat je lichaam in de opslag stand! Je lichaam weet namelijk niet zeker of er nog zo’n periode van uithongering gaat aankomen en slaat dus als de sodemieter reserves op. Hierdoor kom je dus gegarandeerd weer aan.

Maar je kunt wel heel veel winnen tijdens je lunch, vervang je boterhammen eens met een gezonde salade! Dat hoeft echt niet altijd een bak groene blaadjes te zijn! Kijk eens naar deze linzensalade bijvoorbeeld. Ook zijn er de shakes van orange fit, deze hebben als bijkomend voordeel dat je niet alleen een gevuld gevoel hebt, maar ook nog eens je dagelijkse vitamine en mineralen binnen krijgt! Deze Fit Meal Diet  kun je aanpassen naar je eigen wens, jij bepaald hoeveel scoops en dus hoeveel calorieën je binnen krijgt!

Tip 2 Bewegen zonder dat je het door hebt

Het is eigenlijk helemaal niet moeilijk om meer te bewegen. Daarmee bedoel ik natuurlijk niet die 3 keer per week naar de sportschool. Maar, bewegen in je eigen vertrouwde omgeving. Pak de fiets naar je werk, loop de trap, ga buiten spelen met de kinderen of de hond. Online staan ook veel trainingsschema’s voor thuis. Zo kun je in minder dan een half uur vaak toch een complete workout voor elkaar krijgen! Je kunt zelfs specifiek zoeken op welk lichaamsdeel je wilt trainen. Zo kun je thuis tussen de was, de aardappels en de sociale verplichtingen toch even trainen!

Tip 3 Water om af te vallen?

Een veel gehoorde tip bij afvallen is water drinken, gewoon water, water met citroen, warm of juist koud water… Het zijn allemaal goed bedoelde tips, maar niet perse waar. Water bevat geen wonderbaarlijke vet verbrandende stof. Het is echter wel een perfect alternatief voor sappen en frisdranken! Water bevat geen calorieën, maar lest wel de dorst! Ook kan het helpen bij een (tijdelijk) vol gevoel. Neem dus eerst een glas water voor je naar iets lekkers grijpt! (groene of kruiden) thee is ook een goede optie! Deze kun je zowel warm als koud drinken.

Tip 4 Een gezond patroon creëren

Echt ik weet het, je hebt het al honderd keer gehoord…Maar ga nooit boodschappen doen als je honger hebt! een beetje een suffe tip misschien, maar het is zo makkelijk om nog even snel dat pak koekjes in je wagentje te mikken! Is het je wel eens opgevallen dat bijna elke supermarkt als eerste zijn groente en fruit uitstalt? je pakt je gezonde komkommer, tomaatjes, nog wat groente voor vanavond… en dan wanneer je langs de koekjes loopt denk je: “ach ik heb al zo veel gezonds gehaald, ik mag ook best iets lekkers” HA! daar ga je de mist in! Dus, buiten boodschappen doen zonder honger is het ook belangrijk om een duidelijk lijstje te maken en je daar aan te houden!

Een beloningslijstje maken:

Ik maak van te voren een duidelijk lijstje, wat heb ik deze week nodig. Achter elk product schrijf ik de geschatte kosten op, zo kom ik op een ongeveer totaal bedrag. Dat is mijn budget. houd ik over van mijn budget? Dan gaat dat in een speciaal potje. Zodra het potje vol genoeg zit doen we iets leuks van dat bedrag, uit eten, of een terrasje. een moment waarop ik heerlijk kan genieten van die extra calorieën! Ik ben dus in de supermarkt veel bewuster bezig met wat ik waar aan uitgeef. ik weet dat die reep chocolade niet in het budget zat 😉 Klinkt misschien heel krenterig, maar het stimuleert me enorm Ik heb dan één taartje bij de koffie, één keer enorm lekker uit eten, of het hele jaar door ongezonde dingen in mijn mandje?! voor mij een gemakkelijke keuze!