pindakaas gezond

Is pindakaas gezond ?

Pindakaas, wie is er niet groot mee geworden? Maar is pindakaas gezond of is dit ons aangepraat in de loop der tijd?
In het volgende blog willen we wat meer over de geschiedenis en de ontwikkeling van pindakaas.

Geschiedenis

Pindakaas is een voedingsmiddel gemaakt van zeer fijn gemalen pinda’s en is oorspronkelijk bedacht in Amerika waar het in 1893 ontwikkeld werd door John Harvey Kellogg, ten tijde van een overschot in de productie van pinda’s. Pindakaas was het bijproduct van pindaolie. Het is met name populair als broodbeleg in de Verenigde Staten, Canada, het Verenigd Koninkrijk en Nederland.
In Amerika eten de mensen gemiddeld anderhalve kilo pindakaas per jaar per persoon. In de Verenigde Staten moet pindakaas wettelijk ten minste 90% pinda’s bevatten. Het is er bovendien wettelijk verboden kunstmatige zoetmakers, kleur- en conserveringsmiddelen aan de pindakaas toe te voegen. De meeste soorten bevatten ook zout en suiker om aan de smaak van de gemiddelde consument tegemoet te komen, hoewel ook reform- en andere varianten zonder toevoegingen worden verkocht.(bron Wikipedia).

Calvé Pindakaas in nederland

In Nederland is Calvé pindakaas de bekendste pindakaas. Dit komt door de smeuïge smaak en ook omdat zij de minste ongezonde toevoegingen gebruikten. Met name in het verwijderen van de ongezonde transvetten was Calvé de koploper.Ook de ijzersterke reclames speelden hier een rol in.Hele generaties kenden de uitdrukking “stom hé, ik vindt het gewoon lekker”

 

Pindakaas in plaats van pindaboter

In andere landen heet pindakaas vaak peanut butter maar in Nederland is de naam Pindakaas gekozen.
Met butter wordt vaak crème bedoeld lees smeerbaar dus zou je verwachten dat wij het in Nederland ook pindaboter noemen.
Alleen in Nederland mag de aanduiding boter alleen voor roomboter gebruikt worden dus moesten ze hier een andere naam verzinnen.Hier zijn ze op de naam pindakas gekomen eigenlijk op dezelfde manier als leverkaas, waar ook geen kaas inzit.

Is Pindakaas gezond?

Pindakaas geeft je een vol gevoel

Het is een feit dat pindakaas heel erg veel calorieën bevat, dus op het eerste geschikt niet erg geschikt als je af wilt vallen. Toch is juist het tegenovergestelde waar…Een recent onderzoek heeft bewezen dat de eiwitrijke pinda’s in de pindakaas er juist voor zorgen dat de inname van calorieën spontaan wordt aangepast waardoor uiteindelijk de totale inname van calorieën niet toeneemt, maar juist afneemt!

Pindakaas helpt bij het afslanken

Op het moment dat je gaat lijnen, denk je niet gelijk aan een “vette broodspread” zoals pindakaas.  Pindakaas bevat inderdaad veel vetzuren, maar dit zijn onverzadigde vetzuren die er juist voor zorgen dat je lichaam efficiënter lichaamsvet verbrand. Je bouwt dus geen extra lichaamsvet op.  iedere dag een volkorenboterham met pindakaas is geen enkel probleem! Je hebt deze vetten hard nodig voor je stofwisseling. De eiwitten in pindakaas helpen je om je suikerspiegel op peil te houden en je vetstofwisseling te verbeteren. Een van de vele voordelen van eiwitten.

Pindakaas is gezond voor de spieropbouw

Pinda’s en pindakaas bevat ontzettend veel eiwitten, een belangrijke stof bij het opbouwen van spierweefsel.
Dit wil je ook als je gaat afvallen. Meer spierweefsel betekend meer ” verbranding”, omdat je spieren veel energie vragen zodat je zelfs in rust een hogere verbranding hebt.

De eiwitten in de pindakaas zorgen voor een efficiëntere bloedtoevoer naar de spieren, waardoor de spieropbouw sneller gaat.

Pindakaas bevat heel veel vitamine E

Vitamine E is een belangrijke anti oxidant. Het zorgt voor de opbouw en de bescherming van je spieren, zorgt voor een efficiëntere spijsvertering en vetverbranding en optimaliseert je immuunsysteem. Eet je elke dag een boterham met een gewone hoeveelheid pindakaas dan krijg je al snel dertig procent van je dagelijkse hoeveelheid vitamine E binnen. Ga hierin niet overdrijven en blijf gevarieerd eten.

Naast de belangrijke vitamine E bevat pindakaas ookVitamine B1 en B3 wat calcium en het mineraal magnesium

Verandering in de pindakaas:

In de loop der tijden is wat verandert in de pindakaas. Van origine werd pindakaas gemaakt met geharde plantaardige  vetten zoals palmvet en zonnebloem vetten.  Worden  deze vetten op een kunstmatige manier gemaakt dan spreekt men van  geoxideerde vetten. Deze vetten zijn slecht voor je lichaam en zorgen voor een onbalans in het vetzuurmetabolisme.

Nieuwe generatie Pindakaas

Nu we vele jaren verder zijn sinds de ontwikkeling in 1893 van John Harvey Kellogg weten we meer over olieën en vetten.
Tegenwoordig is er ook pindakaas met betere oliën en vetten op de markt.
Eén daarvan is van de Pindakaaswinkel die pindakazen maakt met kokosolie. Deze olie maakt de pindakaas ook smeuig maar kokosolie heeft verschillende voordelen.

De reden dat de verzadigde vetten in kokosolie zo gezond zijn komt omdat ze voor 50% uit laurinezuur bestaan, die in het lichaam worden omgezet in monolaurine, een monoglyceride die virussen met een lipide-omhulsel kan vernietigen.

Daarnaast bestaat een groot gedeelte van de verzadigde vetten in kokosolie uit middellange keten-vetzuren, die het cholesterolgehalte minder snel doen stijgen dan andere verzadigde vetten.

Nog een voordeel van de Pindakaas winkel is dat de meeste van deze pindakazen geen suiker bevatten. Suiker is eigenlijk een goedkoop vulmiddel, en dus ook totaal overbodig in je pindakaas!

Ook zitten er geen emulgatoren in deze Pindakazen waardoor je na een paar dagen een olie laagje op de pindakaas aantreft. Dit roer je voor gebruik door elkaar en smeren maar.

Welke smaak pindakaas is jouw favoriet? gebruik je het op brood, of heb je nog andere tips? Laat een reactie achter!