kerstkilo's

kerstkilo’s sneller kwijt raken, en toch lekker eten…

Na de feestdagen gaan veel mensen beginnen met het maken van de goede voornemens.
Stoppen met roken en kerstkilo’s laten verdwijnen horen bij de meest genoemde doelen.

In deze blog gaan we wat “Quick wins” Met je delen om je kerstkilos gemakkelijker kwijt te raken. Door je wat meer inzicht te geven in je dagelijkse eet patroon en je tips te geven over welke maaltijden je gemakkelijk kunt aanpassen. Zo kun je gemakkelijker je kerstkilo’s kwijtraken zonder honger, crash diëten of zware schemas die vaak toch wel moeilijk vol te houden zijn!
Let op deze tips zijn bedoeld om je op het “november gewicht” te krijgen, een structurele aanpak van voeding zal je nog verder helpen in je doelen.

  • Start de dag met een eiwitrijke maaltijd

Vervang je brinta of boterham (koolhydraten) bij het ontbijt eens voor een bakje kwark met een lepel “lange”eiwitten erin.
Je maag is lekker lang bezig de eiwitten te verteren, en dus heb je minder snel weer honger.
Het is gebleken dat mensen die de dag met een eiwitrijke maaltijd beginnen minder zin in zoetigheid hebben. Vermoedelijk omdat een koolhydraat rijke maaltijd de glucose spiegel laat stijgen, de insuline laat het bloedsuiker dalen en er komt meer zin in suiker.

Neem bij je ochtendmaaltijd ook je multivitamine zodat je maag alles binnen krijgt wat het nodig heeft.(een hongergevoel kan ook een teken van de maag zijn dat nog niet alle voedingsstoffen binnen zijn)

  • Eet tussendoor calorie arm fruit

Denk hierbij aan appels,bramen,sinaasappel en watermeloen en laat de banaan,mango en gedroogde abrikozen even staan.

  • Middag eten, alleen koolhydraten

Ja, wel zoet op je boterham en geen kaas of vleeswaren of een spread.
Het mixen van koolhydraten (brood) met eiwitten uit het beleg is vaak een zware vertering voor de maag. Een zware vertering staat vaak gelijk aan een slechte vertering wat onder andere voor een opgeblazen gevoel kan geven.

 

  • Je vier-uurtje

Om te zorgen dat je niet onnodig gaat snoepen, een instant soepje of een chocolademelk neemt kan je een handje vol ongebrande noten pakken. Een shake maken met suikerarm fruit (zie hierboven) of een salade zijn ook gezondere opties.
Zorg dat je hier op voorbereid bent. Dit is een “ideaal”snack moment waar je onbewust veel calorieën kan binnenkrijgen en de kerst kilo’s niet verdwijnen.

  • Avond eten met weinig koolhydraten

Kook of roerbak je groentes met vlees,vis of vleesvervangers en laat de aardappelen,rijst,pasta achterwege.
In je lasagne kan je de bladen ook vervangen door courgette of aubergine. Er zijn tegenwoordig zelfs apparaatjes op de markt waarmee je heel gemakkelijk een groenten “spaghetti” kunt maken.
Eet je toetje twee uur later

  • Avond snack tweedelig

Eet nu je toetje. Vanzelfsprekend een magere variant en de yoghurt soorten. Ook hier kan je een schepje van de “lange eiwitten” doorheen roeren.
Wil je later op de avond nog wat snacken, pak geen fruit meer (suikers) maar geniet van wat rettich,radijs,wortel paprika of bijvoorbeeld tomaat met wat kruiden erop.Heb je nog Najaars snoepgoed  staan zoals chocolade, marsepein,boterletter etc. en kan je het echt niet laten eet het (beperkt) overdag en niet in de avond. Zo voorkom je dat je de kerstkilo’s niet kwijtraakt.

  • geen honger hebben en toch kerstkilo’s laten verdwijnen

Hoe raar het misschien ook klinkt bij afvallen/lijnen, zorg dat je geen honger hebt.
Honger maakt de verleiding naar calorierijke tussendoortjes aantrekkelijk.
Als je je lichaam te weinig voedingsstoffen geeft zal het je grootste energie gebruikers (je spieren) gaan afbreken.
Het resultaat is dat de weegschaal een verbetering laat zien, maar de spiegel een verslechtering. Daarnaast heb je je spieren (je energie verbranders) hard nodig hebt om je overtollige kerstkilo’s te verbranden.