koolhydraat arm eten slecht?

koolhydraat arm eten slecht?

Steeds meer mensen zijn koolhydraat arm aan het eten maar de vraag komt is koolhydraat arm eten slecht ?

Koolhydraten zijn ketens van suikers. Lange ketens worden koolhydraten of vezels genoemd. Korte ketens worden glucose,fructose of vruchtensuikers genoemd.

Vooral de korte ketens zorgen voor een piek in de bloedspiegel.Insuline zorgt dat je bloedsuikerspiegel weer daalt.
Bij veel korte ketens komt veel insuline vrij die bloedsuikerspiegel  ver  laten dalen.
deze bloedsuikerschommeling zorgt ervoor dat je lichaam denkt dat er een tekort is. Als gevolg krijg je weer de behoefte om (koolhydraten) te gaan eten.

Hierbij is een nog een nadelig effect van deze hoge insuline aanmaak. Na een tijd zijn je cellen ongevoeliger voor dit hormoon. Dit ongevoeliger worden wordt ook wel insuline resistentie genoemd. Hiermee kan je diabetes type 2 mee in de hand.  Ook moet je lichaam moet steeds meer insuline aanmaken om dezelfde hoeveelheid glucose op te kunnen nemen.

Waarom ben ik ben toch afgevallen als koolhydraat arm eten slecht?

Dit komt voornamelijk door deze redenen:

  • Doordat de koolhydraat reserves in je lichaam omringd zijn met vocht. Met het verminderen van de koolhydraat voorraad zal ook veel vochtverlies zijn (wat direct merkbaar op de weegschaal is)
  • Bij ieder dieet wordt er bewuster gegeten. Het weglaten van (zoete) tussendoortjes,snacks en minder/geen alcohol heeft al een positief effect op het lichaamsgewicht.
  • Bij koolhydraat arm eten worden meer eiwitten/proteïnes gegeten die een grote impact op de suikerspiegel en vetverbranding geven met veelal goed resultaat.

Kies  je koolhydraten bewust

Met de start van je dieet heb je veel (en sommige alle) koolhydraten uit je menu gehaald. Maar koolhydraten zijn ook bouwstenen voor je lichaam.  Je lichaam haalt het liefst energie uit koolhydraten. Voor je bloedsuikerspiegel is het van belang dat je dit vooral doet uit de lange ketens doet. Dit zijn vooral de onbewerkte producten die je bij de groenteboer en bakker koopt. De suikers in fruit zijn minder erg dan uit een snack daar fruit veel vezels meebrengt die de bloedsuiker minder snel laat stijgen. Hetzelfde geldt voor volkorenbrood t.o.v witbrood.
Goede bronnen van goede koolhydraten/ lange ketens zijn:

  • Groente
  • Fruit
  • Zeegroente
  • Havermout
  • Peulvruchten
  • Noten
  • Speltbrood / volkorenbrood
  • Quinoa
  • Zilvervlies- of bruine rijst
  • Gierst
  • Noten

Kom ik weer aan als ik stop met mijn koolhydraat arm eten?

  • Het lichaam heeft een half jaar nodig om je nieuwe gewoontes te accepteren. Stop je eerder als een half jaar is de kans groot dat je weer op je oude gewicht komt.
  • Heb je de goede koolhydraten wel bewaard in je koolhydraat arm dieet is de kans groot dat je niet aankomt,je bent de goede koolhydraten/ lange ketens blijven eten.
  • Eet in de ochtend een eiwit rijke maaltijd. dit zorgt voor verzadiging en je trek in zoetigheid vermindert op de dag. Ideale eiwitten hiervoor zijn de Miccellar eiwitten die je door je kwark of yoghurt roert.
  • Zorg dat je calorie inname niet vergroot. Met koolhydraten kun je vaak meer  van eten dan een bord groentes of eiwitten.
  • Zorg voor genoeg vezels in je eten voor verzadiging of slik extra vezels  
  • Gebruik dit schema om niet in gewicht aan te komen uit   dit blog

Zoals alle diëten is een koolhydraat arm dieet ook een Hype. Echter de gedachtegang van minder koolhydraten eten is wel een goede manier van denken. In de westerse wereld word veel lekkers gemaakt met koolhydraten aan de basis. Denk aan snoepgoed, koekjes, gebakjes, chips, maar ook pasta, pizza,kant en klaar salades. Bij deze producten kunnen we wel serieus nadenken of ze een aanvulling zijn in onze voeding of dat ze heus wel verminderd kunnen worden om zo de gezondheid te verminderen. Is koolhydraat arm eten slecht? nee als je maar afscheid neemt van de slechte koolhydraten korte ketens maar de goede koolhydraten lange ketens kan je gerust gebruiken (in de goede verhouding tot je eiwitten en vetten uit je voeding)