koolhydraat arm eten

koolhydraat arm eten

koolhydraat arm eten is bijna een trend te noemen. Veel mensen kiezen ervoor om op deze manier een gezonder lichaam te bereiken. Hoe gezond het nou eigenlijk is, en wat de beste manier is om koolhydraat arm te eten leggen we je graag uit in deze blog.

Snack attack!

De makkelijkste manier van koolhydraat arm eten is minder snacken. Maar daarvoor hoef je dit blog natuurlijk  niet te lezen.

Wat wel interessant aan dit gegeven is, is dat koek,snoep,candy bars en andere snelle suikers je een piek geven in je bloedsuikerspiegel. Dat zorgt ervoor dat je lichaam insuline aanmaakt je suikerspiegel daalt. Dit kan er voor zorgen dat je soms even in een dip komt. Deze dip zorgt vaak voor een nieuwe suiker aanval/snack. Dus met snoepen blijf je snoepen.

Koolhydraat arm eten is meer dan geen brood eten

Het eerste wat mensen doen als ze koolhydraat arm gaan eten is het brood eruit laten.
Vele met goed resultaat, en wijzen dan naar het brood maar wijs eerder naar de vervanger.
Heb je de snee brood vervangen door havermout zal de verandering vaak minder groot zijn dan als je je snee brood hebt vervangen voor een bak salade (zonder croutons).

Koolhydraat arm eten slankt af

Zegt de weegschaal dat je afslankt of past je kleding beter? Veel mensen krijgen wat opgezette maag en darmen van koolhydraten eten. Nu hoeft het koolhydraat arm eten daar niet alleen voor te zorgen maar het kan ook de combinatie van voedingsstoffen zijn die daar voor zorgt. Bij het bekende montignac werden koolhydraten en vetten gescheiden waardoor mensen (met dezelfde inname) toch afvielen. Hier speelt de vertering een grote rol.In deze blog geef ik ook een voorbeeld van gescheiden voedsel eten.
Het lichaam heeft verschillende vertering-enzymen voor verschillende voedselsoorten. Zo zal de maag wat zuurder worden bij een eiwitrijke maaltijd en minder zuur bij een koolhydraat rijke maaltijd. Rijst met kip gaat dus een uitdaging voor je maag worden en niet iedereen kan even goed tegen deze gezonde maaltijd.

Ik wordt slap van koolhydraat arm eten

Je lichaam is vaak jaren gewend om koolhydraten als brandstof te gebruiken, en in de westerse voeding zijn alleen maar meer koolhydraten in de voeding gekomen. Zolang er koolhydraten zijn zal je lichaam die gebruiken voor verbranding de makkelijkste optie voor je lichaam. Ga je nu serieus minder koolhydraten eten gaat je lichaam op zoek naar andere energie leveranciers zoals vet of uit je eten of uit je lichaam.
Hier moet je lichaam aan wennen en dit kan best een paar dagen tot weken duren.In deze omschake ltijd voel je je vaak niet zo lekker.

koolhydraat arm eten en insuline

Als je minder koolhydraten gaat eten heb je ook minder insuline in je lichaam nodig.
Insuline heeft vele verschillende functies in het lichaam, zoals bijvoorbeeld het aansturen van vet cellen om vet op te slaan. Daarnaast is het een hormoon die de nieren laat weten om natrium vast te houden. Mensen raken vaak binnen enkele dagen tijdens een koolhydraat arm eten hun opgeblazen gevoel kwijt. Dit komt omdat het insulineniveau daalt en het lichaam overtollig water en natrium af gaat voeren.Maar als je nieren te veel natrium afvoeren, dan komt het lichaam in problemen. Natrium is namelijk een heel belangrijk elektrolyt in het lichaam.
Door koolhydraat arm te eten kan je ook wat duizelig of licht in je hoofd worden of wat vermoeid, dit alles door overschakeling van je lichaam van koolhydraten naar vetten.
Dit kan je voorkomen door dagelijks wat bouillon te drinken.

Teveel eiwitten in je voeding.

Vaak als de koolhydraten verdwijnen komen er meer eiwitten in je voeding. (Kwark,eiwitshake, soja/havermelk,
eiwitshake als maaltijd ,vis met broccoli,salade met zalm, handje nootje etc.).
Nu zijn eiwitten goed voor de vetstofwisseling en om je suikerspiegel op peil te houden.
Als je door koolhydraat arm eten te veel aan eiwitten/aminozuren binnen krijgt,  worden deze eiwitten omgezet tot glucose een proces dat glucogese heet.
Probeer je aan de richtlijn van 2 gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht te houden, en wat meer op de dagen dat je gesport hebt.

Weinig  koolhydraten zorgt voor Ketose

Wat is ketose?

Als het lichaam te weinig koolhydraten krijgt gaat het vetten verbranden.
Wanneer er veel ketonen in de bloedbaan komen door dit stofwisselingsproces heet dit Ketose. Het lichaam verbrand veel vet in korte tijd.
In dit veranderingsproces kan je even een slechte adem,weinig energie,wat hoofdpijn en een vieze smaak in je mond krijgen.
Is je lichaam eenmaal gewend aan “de vetverbranding” kan je juist meer energie verwachten, wat meer toiletbezoek en een betere slaap ook word helder denken vaak genoemd.

Is Ketose slecht voor je hersenen?

Er wordt vaak gezegd dat onze hersenen glucose nodig hebben. Dit is echter niet waar.Ze werken misschien nog wel beter op ketonen. Ketonen zijn stoffen die de lever maakt uit vetten (bron). Er zijn wetenschappers die beweren dat ketonen een superieure brandstof zijn voor de hersenen.
Zo zouden ketonen de verhoudingen tussen bepaalde neurotransmitters beïnvloeden. Daarnaast beïnvloeden ketonen ook de werking van mitochondriën, zeg maar de longen van iedere cel. In hersencellen betekent dat een betere signaaloverdracht, een verminderde gevoeligheid voor aanvallen (denk hierbij niet alleen aan epilepsie, maar ook aan onverklaarbare driftbuien, angst- en hoofdpijnaanvallen) wat kan verklaren dat je beter in je vel komt en helderder kan gaan denken.

Koolhydraat arm eten, in 4 kleine stappen:

Vind je het allemaal te grote verandering of is dit niet de tijd (in je leven) om eraan te beginnen zet dan eerst kleine stapjes:

Stap 1 neem afscheid van deze snelle suikers: in de vorm van Snoep,Koekjes,taart,Toetjes,Frisdrank en ontbijtgranen.
Stap 2 neem afscheid van deze trage suikers: Witte rijst,Witbrood,Witte Pasta,(Prefab) aardappel producten
Je zal zien dat door minder/ geen van deze producten te gebruiken je bloedsuikerspiegel op peil blijft en het “bijsturen” met snoep en koek ook minder wordt.
Stap 3, ga meer van deze Koolhydraten eten; haver,Quinoa,boekweit,gierst en gerst. Dat klinkt misschien tegenstrijdig maar dit zijn “lange koolhydraten” die een minder grote insuline piek in je bloed geven.
Gebruik meer Fruit (max 3 stuks), neem extra groente en vul je voeding aan met noten en zaden.
stap 4  ga over op eiwitrijke en vette voeding. Vervang je oude koolhydraat rijke ontbijt bijvoorbeeld eens door een eiwitten shake, zoals deze met  lange eiwitten. Eet als tussendoortje een handje vol noten of zaden.
Of gebruik radijs,rettich,wortel of komkommer als tussendoortje
Giet een voedzame olie over je salade.
Bereid je vlees vis of kip in roomboter met een flinke portie groente en geen aardappelen,rijst of pasta meer erbij.

 

Je zal zien dat het afvallen, een van de redenen dat koolhydraat arm eten zo in de belangstelling staat, slechts één van de redenen is om hiermee aan de slag te gaan.