koolhydraat

koolhydraat arme broodvervanger: Haver brood!

De laatste tijd zijn steeds meer mensen zich bewust van de hoeveelheid koolhydraten die ze binnen krijgen. In de winkel hoor ik heel vaak dat mensen eigenlijk bij alle maaltijden koolhydraten nemen. Eerder schreef ik daar al een blog over. Er is namelijk ook nog eens een flink verschil in welke koolhydraten je eet. De ene koolhydraat verbrandt je super snel (waardoor je vrij snel weer trek krijgt), en de andere koolhydraat  geeft je genoeg energie om een dag deel mee door te komen.

Juist die laatste (lange) koolhydraten heb je nodig, voor je energie, en voor allerlei andere nuttige processen in je lichaam. Wil je daar meer over weten lees dan mijn blog: Koolhydraat arm eten. 

Vervangen of toevoegen?

Van veel mensen die een dieet starten hoor ik eigenlijk vooral wat ze niet meer mogen. Ik probeer dat anders te zien. allereerst zie ik het niet als een dieet, maar als een aanpassing in mijn voeding. Ik laat niets weg, maar voeg dingen toe. En sommige dingen, zoals die snelle koolhydraten vervang ik door lange koolhydraten.

Omdat de mensen die ik tot nu toe heb mogen begeleiden met hun voeding vooral hun boterhammen “miste” wil ik graag mijn recept voor haverbrood met jullie delen. Het is niet echt een brood, ook niet echt een koek. Maar het is het maken meer dan waard! Mijn man en ik nemen het beide mee als lunch, waardoor we de hele middag genoeg energie hebben. Daarnaast is het ook nog eens belachelijk lekker !

Ik ben niet echt gewend om met grammen en milliliters te werken, ik kook op gevoel. En daarom is het recept ook in “handjes” en “scheutjes”. Dit ook omdat ik eigenlijk een continue variatie aan breng in dit “brood” de ene dag met noten en rozijnen, de andere dag met zaden, pitten en gedroogde vruchten.

Haverkoekbrood

Want zo kan ik het nou eenmaal het beste omschrijven! Je kan toevoegen wat je wil, de basis is altijd havermout bij mij, maar je zou natuurlijk ook amandelmeel kunnen gebruiken. Het is vooral heel makkelijk te maken, snel klaar en een perfecte brood vervanger!

Recept:

Wat heb je nodig:

  • een grote beslagkom
  • Mixer of keukenmachine
  • middelgroot  bakblik of ovenschaal, een platte, dus geen cakevorm.
ingredienten:
  • 5 handjes havermout vlokken (de langzame koolhydraat)
  • 2 handjes noten, gehakt
  • 1 handje zaden en pitten hier te krijgen
  • een  handje gedroogd fruit of rozijnen, gehakt
  • middelgrote  appel of een wortel geraspt
  • evt melk of yoghurt
  • mespuntje zout
  • 1 ei

Dit zijn eigenlijk de basis ingrediënten. Je kan naar hartenlust variëren. Het is aan jou wat je lekker vindt. Ik hou ervan om er appel en (ceylon) kaneel aan toe te voegen.  Mijn man houdt niet van rozijnen maar is weer wel dol op noten.. Zo kun je eigenlijk iedere dag iets weglaten of toevoegen !

Bereiding:

Doe alle droge ingrediënten bij elkaar in je beslagkom.  Als je een keukenmachine hebt zou ik je aanraden de noten, zaden en vruchten kort te pulseren. Maar je kunt ze natuurlijk ook even met een mes fijnhakken.

Rasp de appel of de wortel en voeg deze samen met een geklutst ei toe aan je mengsel.  mix het geheel door elkaar.
Nu licht het er een beetje aan voor welke ingrediënten je gekozen hebt.  Hoe meer havermout je gebruikt hebt hoe “droger” je mengsel zal zijn. Ik voeg op dit punt vaak een beetje yoghurt toe en mix het nog eens goed door. Het mengsel moet de textuur hebben van een dikke “Brinta pap”. Dikker dan bijvoorbeeld een cake beslag, maar dunner dan een deeg. Het mengsel is goed als het stevig is, maar niet uitloopt.

Stort je mengsel in een ingevette bakvorm en bak deze in ongeveer 45 minuten op 160 graden goudbruin.

Houd je brood goed in de gaten, het kan zijn dat jouw brood, met jouw gekozen ingrediënten wat langer of juist korter nodig heeft !

Als het brood uit de oven komt snij dan alvast de gewenste stukken, maar laat ze in de vorm afkoelen. Zo krijg je ze er later makkelijk uit !

Bewaren:

Het brood is luchtdicht verpakt enkele dagen houdbaar. Maar laat zich ook prima invriezen! Heb je een dag waarop je de tijd hebt? Maak dan genoeg en vries het in porties in, het brood ontdooit redelijk snel en is dus bij de lunch alweer heerlijk vers !

Eet smakelijk !

 

Heb jij nog een goede broodvervanger? Laat een reactie achter!