lijnen lukt niet meer wat nu

lijnen lukt niet meer ; check deze punten

Lijnen lukt niet meer terwijl het in het begin zo goed ging.
Dit komt vaak omdat je je eetpatroon gaat aanpassen. Dit werkt goed door  te verminderen van (zoete)tussendoortjes minder eten en gaan sporten. Je neemt minder calorieën tot je en verbrandt er extra met het sporten.
Waarom lukt het nu niet meer?

Welke sport doe je?

Hardlopen en zwemmen zijn prima sporten om veel calorieën te verbranden. Echter lange duursporten kunnen een bepaalde stress op het lichaam geven. Dit zorgt ervoor dat je het stresshormoon cortisol aanmaakt die koolhydraten omzet in vetten.  Wil je toch deze vormen van sport beoefenen ga dan niet langer lopen/zwemmen als drie kwartier. Maak verschillende schema’s in je programma.  Maak er een interval training van, pak een bospad met hindernissen.  Gebruik verschillende zwemtechnieken om meerdere spieren aan te spreken zodat er geen gewenning ontstaat (als je spieren jouw oefening kennen gaan ze zich niet verder aanpassen en is geen verdere spiergroei mogelijk). Kracht of fitness sport geven vaak de beste resultaten daar spiergroei zorgt voor meer verbranding en dus meer calorie verbruik. Hou je niet zo van de sportschool, kijk op deze links voor goede thuisoefeningen. Link en link

Eet je genoeg ?

Een veel gemaakte fout is om te weinig te gaan eten.  Lijnen lukt niet meer als er langere tijd te weinig voedingsstoffen binnenkomen.  Dit werkte de eerste tijd maar het lichaam heeft nu in de gaten dat het voor langere tijd is en gaat zuinig aan doen met energie.  Je verbranding gaat naar beneden (merk je aan koude handen en voeten) en je spiermassa wordt verminderd.

Een paar eettips.

Daardoor viel je eerst af maar nu met verminderde spiermassa heb je minder verbranding en val je minder af. Zorg ieder geval dat je voldoende eiwitten binnenkrijgt.
Eiwitten zorgen ervoor dat je spieren in goede staat blijven wat belangrijk is voor je verbranding op gang te houden en spieren vormen je lichaam. Eiwitten kun je goed aanvullen door een goede eiwitshake te drinken zonder veel vetten of koolhydraten binnen te krijgen. Ook noten zaden en broccoli zijn een goede bron van eiwitten.Eet de noten overdag zodat je de aanwezige vetten nog gebruikt in je stofwisseling.Ook een eetlepel MCT olie te gebruiken.
Deze olie kan je lichaam wel gebruiken als brandstof maar niet als opslag. Dit zorgt ervoor dat je minder honger gevoel hebt en ook de goede vetten binnenkrijgt. Je kan deMCT olie door een salade voegen, door je shake mengen of puur een eetlepel pakken. De olie heeft geen specifieke smaak.

 

Cheat day:

Ben ook niet te streng op jezelf. Spreek met jezelf af dat je 1 dag in de week wel snoept/snackt. Dit geeft vele voordelen voor je. Je kan je lijnen langer volhouden als je weet dat je snackdag eraan komt. Je lichaam merkt dat er voldoende calorieen binnenkomen en zal meer gaan verbranden. Tip van ons geniet ervan, ga niet terloops een candybar eten of even een kroketje eten.  Kies iets wat je echt lekker vind, ga ervoor zitten en geniet bewust.  Dit zorgt ervoor dat je er geen spijt van hebt en de rest van de week kan je daar weer op teren. Je kan jezelf ook laten testen of je goed eet door middel van een huidplooimeting waar ze meten of je genoeg of te weinig koolhydraten eet.

Slaap  je goed ?

Goed slapen is net zo belangrijk als goed eten en goed sporten. Tijdens de slaap wordt het groei hormoon aangemaakt dat zorgt dat je lichaam herstelt. Ook worden afvalstoffen  afgevoerd en je spieren worden hersteld.
Iemand die te weinig slaapt zal ook een grotere behoefte aan suiker hebben omdat dit werkt als een opknapkick.

Check of je ook echt zeven a acht uur slaapt per nacht voor een volledig herstel. De drukte van alle dag kan zorgen dat je niet deze uren maakt. Kijk niet tot laat televisie of op je telefoon. Doe ontspannende oefeningen of neem ontspannende kruiden voor een goede nachtrust.

Hulpmiddelen voor een goede nachtrust

Doordat je minder eet kan je soms met een hongergevoel naar bed gaan waardoor je slechter slaapt. Dit kan je oplossen door in de avond een shake te drinken die je maag goed vult. Deze eiwitten zorgen er ook voor  dat je spieren  in goede conditie blijven. Deze shake zorgt dat je zonder hongergevoel gaat slapen en een betere nacht maakt.

Tijdens de nacht werkt je lever volop om je lichaam te reinigen. Doordat je aan het lijnen bent (en er wat meer lichaamsvet wordt verbrand) komen er stoffen vrij die het lichaam in deze vetten had opgeslagen.  Het kan raadzaam zijn om leverondersteunende kruiden te gebruiken om de lever te helpen en het reinigen te bevorderen. Ervaar je lichte hoofdpijnen kan dit zijn doordat je aan het ontgiften bent. Wordt dit te erg kan je de dosering verminderen.

 

 

Wat zijn je verwachtingen ?

Iedereen kent de “voor” en “na” foto’s op social media waar mensen in een korte tijd volledig anders eruitzien.
Ieder mens is anders en het wil niet zeggen dat het ook voor jou werkt. Meer dan 1 kilo per week verliezen is bijna onmogelijk. Maak van jezelf wat foto’s en doe dit over twee maanden weer.  Je zal zien dat je meer bent veranderd dan je denkt.  Dit zie je niet in een dag omdat je niet op 1 dag verandert en de foto van twee maanden terug laat je dit wel zien.  Kijk hierbij niet naar je gewicht.  Als je bent gaan sporten zal je wat meer spiermassa hebben ontwikkeld die ook op de weegschaal meetelt maar die je body compositie wel verbeterd.  (liever rondingen op de billen als op de heupen) . Of voor ons mannen liever gevuld op de schouders als op de romp.

Plan je doelen

Ga eens rustig zitten en maak een planning. Heb je tijd om drie of vier maal in een week te sporten? zo nee, accepteer je dit of ga je je planning omgooien. Hoe ga je om met etentjes en andere culinaire verplichtingen in die maand, hoe compenseer je deze.Ben je op het goede tijdstip begonnen, of komt het over twee maanden beter uit. (en maak daar een plaaning op en geen nieuwe uitstel)

Benjamin Franklin’s phrase “If you fail to plan, you plan to fail”

Kortom maak een goed plannetje voor jezelf zodat je van tevoren je doelen duidelijk hebt.