lijnen?

Lijnen voor de kerst

Lijnen voor kerst klinkt misschien onzinnig…Gehuld in wintertruien, volop speculaas en pepernoten  en heerlijk eten tijdens de kerstdagen. Voor veel mensen wordt het lijnen dan ook fijn uitgesteld naar januari.
januari is dan ook de  drukste tijd in de sportscholen, wanneer veel mensen met de goede voornemens aan de slag gaan.
Dan moet er alles af wat er in december zo lekker is bij gegeten.
Beter is het om nu in december wat bewuster met je voeding omgaan zodat het in januari niet dubbel zo moeilijk is om je ideale gewicht te bereiken…
Vaak zorgen kleine dingen er al voor dat “de schade” in januari veel minder is.

 Voedings-strijdplan naar de kerst toe:

Zie de kerst periode als een belangrijke wedstrijd, iets waar je goede voorbereidingen voor neemt zodat hij goed verloopt.
Ik zeg niet dat je dus niets meer mag snoepen en moet gaan lijnen,  maar doe het verantwoord en bewust en verbeter nu je eet schema en niet pas in januari.

Ga je eetpatroon nu aanpassen zodat de kerstdagen niet zo’n aanslag op je postuur geven.
Zoals in mijn eerdere blog  beschreven haal je koolhydraat,vetten en eiwitten uit elkaar. voor een betere vertering.

  1. Begin in de ochtend met een eiwit rijke maaltijd zodat je zin in snoepen ook vermindert.
  2. Mocht je het snoepen niet kunnen laten doe het overdag en niet in de avond zodat je lichaam het nog kan verbranden.
  3. Geniet van je snoepmomenten en zorg dat je niet terloops drie snoepmomenten op een dag hebt.
  4. Kies maar 1 koolhydraat snoepmoment (speculaas,pepernoten) op een dag zodat je suikerspiegel niet constant omhoog vliegt.
  5. verdeel je drie maaltijden over 6 (kleinere) maaltijden zodat je je verbranding hoog houdt.
  6. Ga niet lijnen met een crash dieet! Te weinig voedingsstoffen kan spierafbraak geven.

Extra tips voor je december snoepmomenten:

ben je een echte speculaas fan kan je natuurlijk ook wat speculaaskruiden shaken door je naturel eiwitshake.
Zo zit je toch in de decembersfeer zonder een koolhydraat moment.

Als je toch s’avonds echt wat wilt snoepen maak een keuze uit de koolhydraten,eiwitten en vetten range:

  • Pak of een stuk chocolade letter (vetten)
  • of een stuk van je marsepeinen varken (eiwitten)
  • of eet een handvol pepernoten. (koolhydraten)
    De amandel letter en de kerststol zijn twee moeilijke hierin omdat eiwitten en koolhydraten in deze produkten te gemengd zijn.

Misschien niet echt voor deze blog, maar kijk nu eens rond voor een sportschool bij je in de buurt.
Nu al gaan sporten geeft extra verbranding voor de kerst kilo’s en je kent dan de weg en je oefeningen al voordat het druk wordt in januari.