minder zout

minder zout eten, hoe doe je dat?

De laatste tijd hoor je steeds meer over het teveel binnen krijgen van zout. Dit heeft vooral te maken met het feit dat we veel kant en klare producten gebruiken. Maar, hoe slecht is dat nou eigenlijk, te veel zout eten? En hoe kun je minder zout binnen krijgen, en toch nog lekker eten? In deze blog leg ik je graag meer uit over de risico’s van te veel zout, en geef ik je een paar tips om minder zout te gebruiken.

Minder zout, meer zelf maken

De hoeveelheid zout die we binnen krijgen komt niet alleen van het zout wat we zelf tijdens het koken of op ons bord toevoegen. 80% van het zout wat we binnen krijgen is door fabrikanten toegevoegd.
In heel veel producten zit dus meer zout dan je waarschijnlijk denkt.  Wanneer je zelf soepen, sauzen etc. maakt heb je al een stuk meer controle over de hoeveelheid zout die je toevoegt. Wanneer je toch een kant en klaar product koopt, lees dan goed het etiket. Ik kijk zelf meestal goed of ik het ook zelf kan maken. Denk bijvoorbeeld eens aan de pakken “wereldgerechten” vaak zit hier een pakje saus bij. Terwijl… het vaak heel makkelijk zelf te maken is met een recept van internet! Ook soep, het is heel makkelijk om een blik open te trekken, maar eigenlijk is het net zo makkelijk om heel veel groente klein te snijden en in een pan te doen… Toch? Het loont dus echt om iets meer tijd aan het koken te besteden.

Wat zijn de risico’s van te veel zout?

Hart

Waarschijnlijk denk je gelijk aan de risicogroep “mensen met een te hoge bloeddruk”. Maar wist je dat te veel zout slecht is voor iedereen? Wanneer je te veel zout binnen krijgt houdt je lichaam meer vocht vast. Hierdoor zal de bloeddruk stijgen en moet je hartspier harder pompen om je bloed door je aderen te persen. Deze extra druk kan na een tijdje je vaatwanden beschadigen. Dat kan dan weer leiden tot hart-en vaatziekten. Door minder zout te eten daalt je bloeddruk. Daarmee verminder je dus de kans op hart- en vaatziekten.

Nieren

Je nieren regelen dat je minder zout verliest als je weinig zout eet en andersom: dat je meer zout verliest als je veel zout binnenkrijgt. Wanneer je dus te veel zout eet moeten je nieren veel harder werken en kunnen ze beschadigen.

Botten

Als je veel zout eet gaan je nieren dus aan de slag. Deze zorgen er voor dat je het te veel aan zout uit plast. Je plast een te veel aan zout uit samen met het mineraal calcium. Calcium is nodig voor de opbouw en het onderhoud van je gebit en je botten. Minder zout eten betekend dus minder kans op botontkalking.

Minder zout gebruiken…

Als 80% van het zout is toegevoegd door de fabrikanten, wil dat zeggen dat we de andere 20% zelf toevoegen. Maar vaak kun je je eten veel meer smaak geven door kruiden en specerijen (zonder zout) toe te voegen. Het voedingscentrum heeft daarvoor een makkelijke tabel gemaakt. Hierin zie je precies welk kruid gebruikt wordt voor welk gerecht, welk deel van het kruid wordt gebruikt en in welke combinaties het nog meer lekker is! Een super handige tool om minder zout te eten dus!

zout in zoet?

Ja, ook in veel zoete producten zoals koek en gebak zit zout. Al zou je het misschien in eerste instantie niet echt denken. Ook hier loont het dus om eens iets zelf te maken! Als je toch “iets lekkers bij de koffie” haalt, lees dan goed het etiket. Soms kun je dan een product omruilen voor iets wat minder zout (en/of suikers!) bevat. Je hoeft echt niet altijd voor een gezonde snack te gaan, maar soms kan omruilen dus echt wel helpen!

 

Tot slot

Om zelf na te gaan hoeveel zout je binnen krijgt kun je bijvoorbeeld gebruik maken van Mijn Eetmeter van het voedingscentrum. De gezonde bovengrens is 6 gram zout per dag. Minder zout eten is in het begin even wennen, je raakt namelijk snel gewend aan de smaak van zout, maar zoals je hebt gelezen is het absoluut de moeite waard om minder zout te gaan eten!