oestrogeen dominantie

Oestrogeen dominantie, Hormonen in balans?

Het spreekt bijna vanzelf dat wanneer onze hormonen in balans zijn dit een positief gevolg heeft voor onze gezondheid.  Een veel voorkomende disbalans bij vrouwen, maar ook bij mannen is oestrogeen dominantie. Volgens een onderzoek van de Amerikaanse arts DR. Lam heeft ruim 50% van de westerse vrouwen vanaf 35 jaar een oestrogeen dominantie. Hoe het ontstaat, wat het precies is en wat je kunt doen om je hormonen weert in balans te krijgen vertel ik je in deze blog.

 

Oestrogeen

Oestrogeen wordt voornamelijk in de eierstokken geproduceerd. Maar tijdens de zwangerschap wordt dit hormoon ook door de placenta aangemaakt. Bij vrouwen en mannen vindt een gedeelte van de oestrogeen productie ook plaats in de bijnieren. In de vruchtbare jaren van de vrouw is de oestrogeenspiegel niet gelijk. Deze veranderd namelijk in de loop van de cyclus.  Tijdens je menstruatie is de oestrogeenspiegel het laagst. Terwijl deze tijdens de eisprong op zijn hoogst is. In de tweede helft van de cyclus gaat de productie van oestrogeen weer iets omhoog. Deze zal nooit zo hoog pieken als tijdens de eisprong.

Progesteron

Progesteron wordt na de eisprong door het corpus luteum (gele lichaam) aangemaakt. Dit hormoon bevordert het innestelen van een bevruchte eicel en de veranderingen van het baarmoederslijmvlies. Dit hormoon speelt een hele belangrijke rol bij de voortplanting. Heb je in de tweede helft van je cyclus te weinig progesteron? Dan kan het zijn dat je baarmoederslijmvlies vroegtijdig los begint te laten. Je hebt dan een te korte fase tussen eisprong en menstruatie. Je kan dit dus ook merken aan een menstruatie die vaak te vroeg komt.

stemmingswisselingen

Progesteron zorgt er ook voor dat we ons lichamelijk en geestelijk fijn en goed voelen. Het hormoon heeft een positieve werking op onze stemming. Het stimuleert namelijk de productie van lichaamseigen opiaten in de hersenen. Progesteron heeft dus een kalmerende en stabiliserende werking op de hersenfuncties.

Daarnaast is het ook deels verantwoordelijk voor ons bindweefsel, vochtafscheiding en de bekleding van ons merg dat de zenuwen voedt.

Hoe herken je oestrogeen dominantie?

Een oestrogeen dominantie kun je aan een hele lijst symptomen herkennen, kijk eens naar deze opsomming. Heb je meerdere symptomen uit deze lijst? Dan kan het zijn dat je een oestrogeen dominantie hebt…

De symptomen van oestrogeendominantie:

Stemmingswisselingen, prikkelbaarheid
Gezwollen en eventueel pijnlijke borsten
Uitblijven van de menstruatie
Onregelmatige menstruatie, zeker een te vroege
Vocht vasthouden
Vetopslag, vooral op billen en bovenbenen
Aankomen in gewicht
Depressieve gevoelens /somberheid
Meer last van PMS
Bloedstolsels in menstruatiebloed
Vermoeidheid
Hoofdpijn of migraine
Candida/schimmelinfecties
Acne en pukkeltjes
Magnesiumtekort
Tekort aan zink
Vleesbomen in de baarmoeder

Het wil natuurlijk niet perse zeggen dat je ook een oestrogeen dominantie hebt, maar heb je meerdere punten uit bovenstaand lijstje? dan loont het misschien om toch eens kritisch naar je voeding en levensstijl te kijken. Wellicht kun je met een paar simpele toevoegingen en aanpassingen een boel veranderen!

Hoe ontstaat een oestrogeen dominantie

De balans tussen oestrogeen en progesteron kan om verschillende redenen verstoord worden. Oestrogeen neemt dan de overhand. Dit kan bijvoorbeeld komen door een teveel aan fyto-oestrogenen(zoals bier!)  in je voeding.
Het kan ook te maken hebben met de verminderde capaciteit van je lever om te ontgiften en hormonen af te breken. Wanneer je een te hoog vetpercentage hebt kan het ook zijn dat er te veel oestrogeen wordt aangemaakt. Teveel stress, te weinig vezels in je voeding en een vitamine tekort zijn ook allemaal factoren die kunnen meespelen.

Hormonen in de overgang

Hoe minder eicellen er door onze eierstokken geproduceerd worden, hoe minder hormonen er worden aangemaakt. Iedere vrouw komt op een ander moment in de overgang, maar wat wel bij allemaal gelijk is, is dat we behoorlijk veel last kunnen hebben van deze vermindering aan hormonen. Het hormoon oestrogeen heeft effect op de hoeveelheid serotonine in je hersenen. Dit heeft invloed op je libido, je slaappatroon en je eetgedrag. Maar Oestrogeen is ook van belang op het effect van endorfine, een natuurlijke pijn onderdrukker die er ook nog eens voor zorgt dat we ons goed voelen. Het is dus ook niet verwonderlijk dat dat je door een afname van oestrogeen aanmaak niet zo lekker in je vel zit.

Tips om je hormonen weer in balans te krijgen:

Er zijn gelukkig een hoop dingen die je zelf kan doen om je hormonen weer in balans te krijgen. Je voeding, je lichaam, je vitamines… Ik zet een aantal belangrijke en makkelijke tips voor je op een rijtje:

1. Vitamine tekorten:

Zorg ervoor dat je tekorten opvangt, dit kan heel gemakkelijk in de vorm van supplementen.
Een tekort vind ik zelf nogal “heftig” klinken. Ik zie het liever zo: Wanneer je vermoed dat je een oestrogeen dominantie hebt kun je dit mede oplossen door extra vitamines te nemen. Zorg voor een goede magnesium (citraat), Een vitamine B-complex, Vitamine E en een niet zure Vitamine C .

2. Vetpercentage

Laat je eens doormeten, bijvoorbeeld met een 12 punts huidplooi meting, je komt er dan snel achter of je vetpercentage te hoog is. Wanneer dit inderdaad zo is, is het verstandig wat vet te gaan verliezen. Doe dit niet door strenge crash diëten. Maar kijk eens naar onze eerdere blog: Afvallen zonder dieet . Ook kunnen bepaalde huidplooien al zeggen of je een hoog oestrogeen gehalte hebt.

3. Detox

Door af en toe een goede detox te doen kun je je lever helpen met het afbreken van gifstoffen en te veel aan hormonen. Ook stoffen die zorgen voor een teveel aan hormonen komen door de lever. Door onze huidige levensstijl, het dagelijks inademen van uitlaatgassen, bewerkte voedingsmiddelen en landbouwgif krijgen we dagelijks veel gifstoffen binnen. Vaak veel meer dan ons lichaam kan verwerken. Gifstoffen die we niet direct weer kwijt kunnen worden opgeslagen in onze vetcellen. En kunnen dus ongemerkt flink opbouwen. Een detox kuur is iets wat veel mensen in het voorjaar doen. Maar kies gewoon jouw moment! Het is niet altijd makkelijk om te ontgiften. Het moet ook maar net binnen je planning vallen, vaak ben je toch wat moe en slap en kun je hoofdpijn krijgen van de gifstoffen die vrijkomen. Bereid je daarom zorgvuldig voor op een detox en lees je goed in.

Dagelijkse detox

Gelukkig kun je ook dagelijks een klein beetje “opruimen” Alka heeft bijvoorbeeld de ontzurende thee, en de alka greens die afvalstoffen vrij maken zodat je lichaam ze kan afvoeren. Maar ook een capsule speciaal samengesteld op de lever en de ondersteuning van je lever kan helpen om iedere dag een beetje gif weg te werken. beperk dan je koffie,chocolade en alcohol inname dit zijn taaie stoffen voor je lever

4. voeding

Ook in de voeding is er heel wat te winnen. Er zijn namelijk groentes die extra ondersteunend werken bij oestrogeendominantie. Deze groentes behoren tot de familie van de kruisbloemigen. Ze bevatten allemaal een stof (DIM) die de hormoon balans en het gedrag in onze cellen reguleren. Een opsomming van deze wondertjes:

  • Bloemkool
  • Brocoli
  • Radijsjes
  • Rode kool
  • Rucola
  • Spruitjes
  • Tuinkers
  • Witte kool

Het kan dus zeker nuttig zijn deze groentes toe te voegen aan je voedingspatroon. Extra vitamines zijn nooit weg toch 😉

 

5. Vermijd xeno-oestrogenen

Xeno-wattes? Xeno-oestrogenen zijn lichaamsvreemde oestrogenen. Een soort kunstmatige hormonen zou je kunnen zeggen. Ze tasten je lever aan en zorgen ook nog eens voor een verhoging van oestrogeen in je lichaam. We treffen ze vooral aan in plastics (bisphenol A), weekmakers (ftalaten) bestrijdingsmiddelen, ongezuiverd drinkwater, verf, lijm, kunstmatige hormonen en cosmetica.

Ik sprak laatst een vrouw waarvan ik vermoede dat ze een oestrogeen dominantie had, en daardoor problemen met haar cyclus. Toen ik haar al bovenstaande uitlegde kwam er een licht soort paniek. “wat kan dan nog wel?!” Ik denk niet dat het een kwestie is van heel veel dingen laten, het is vooral toevoegen van de juiste vitamines, groentes maar ook het kritisch kijken naar de verpakking van je eten.

Bewaar je eten dan ook in glazen bakjes, verwarm geen maaltijden die in plastic zijn verpakt in de magnetron.
Zuiver je drinkwater met een waterfilter. Gebruik natuurlijke verzorgingsmiddelen op je huid

6. Vezelrijke voeding

Voeding met veel vezels hebben onder andere als functie om de overtollige hormonen te binden en af te voeren. Door een teveel aan hormonen bouw je dus die oestrogeen dominantie op. Voeding met veel vezels zijn bijvoorbeeld groenten en gedroogd fruit, volkoren graan producten, bonen en andere peulvruchten maar ook kokosmeel en noten.

7. Voorkom stress

Wanneer je teveel stress hebt zorgt dit voor een verlaging van het hormoon progesteron. Hierdoor raakt de balans verstoord en krijg je automatisch te veel oestrogeen. Het is dus belangrijk om stress te beperken. Ik weet dat dat makkelijker gezegd is dan gedaan. Je kan nou eenmaal niet altijd bepalen hoe de dag loopt, en wat er op je pas komt. Wat je wel kan doen is elke dag een momentje van bezinning pakken. Sta eens stil bij de mooie en fijne momenten van de dag. Wat heb je geleerd, wie heb je ontmoet? Soms zijn er periodes dat zelfs dat niet echt meer lukt. Misschien voel je je juist door een oestrogeen dominantie wel somber en neerslachtig. Vitamine D, Of onze favoriet bij stress Ruhan kunnen dan een uitkomst bieden!

 

Of je nu in de overgang zit, hormonale schommelingen of een afwijkende cyclus hebt… het gros van je klachtn zou zomaar verholpen kunnen worden door iets anders te eten en te leven. Heb jij je levensstijl aangepast? Of heb je nog andere tips? Ik hoor ze graag van je!