Slapeloosheid

Slapeloosheid, de oorzaken en de oplossing!

Slapeloosheid is voor veel mensen een dagelijks probleem. Uren wakker liggen en draaien in bed hopend dat je de slaap vat. Maar wist je dat je overdag al kan zorgen voor een betere nachtrust? Lig jij ook vaak wakker lees dan verder! Ik geef je de voornaamste redenen van slaap gebrek en hoe ze aan te pakken!

Slapeloosheid, de (voornaamste) oorzaak

De voornaamste oorzaak van slapeloosheid is natuurlijk per mens verschillend. Het is belangrijk om bij jezelf na te gaan waardoor het komt dat je niet kunt slapen. Vaak kun je zelf de oorzaak eigenlijk wel vaststellen.
Heb je een drukke baan, dan kan het zijn dat je hier s’avonds nog flink over na ligt te denken. Maar ook al heb je geen druk leven dan kan het zijn dat je s’nachts licht te piekeren over van alles. Dit hoeven niet eens altijd dingen te zijn die echt belangrijk zijn, maar deze houden je wel uit je slaap! Of je ligt al een tijdje in bed en ineens slaat de angst toe! “zal ik nog wel in slaap vallen”, “wat als ik de hele nacht wakker lig” en “hoe kan ik morgen functioneren met maar een paar uur slaap!”Deze negatieve gedachten zijn funest voor je slaap!

Hoe zit dat nou precies?

We kennen allemaal het hormoon adrenaline. Dit hormoon zet je lichaam en geest korte tijd op een energieke overlevings stand. Maar wist je ook dat er een stresshormoon bestaat? Het sttresshormoon Cortisol werkt minder hesftig dan adrenaline maar houdt wel langer stand!

De beschrijving “stresshormoon” is eigenlijk niet helemaal terecht. Dit hormoon helpt ons namelijk ook om s’ochtends wakker te worden/ Het geeft ons energie gedurende de dag.
Het is normaal gesproken zo dat het cortisol level langzaam af neemt gedurende de avond.Er wordt plaats gemaakt voor het hormoon melatonine wat de slaap bevorderd.

Bij veel mensen met slapeloosheid is het cortisol gehalte in het lichaam onvoldoende gedaald. Dit zorgt ervoor dat je lichaam en geest niet in de “slaapstand” komen. Als je blijft piekeren, stressen en nadenken is de kans groot dat je lichaam en geest dus in de alerte modus blijven.

Wat je kunt doen om beter te slapen

Zoals je hierboven kan lezen is het heel belangrijk om zowel je lichaam als je geest tot rust te krijgen. Begin daarom al ruim voor je gaat slapen met het afsluiten van de dag.

Een paar dingen die je kunt proberen zijn:

  • S’avonds een warme douche/bad nemen (i.p.v.) s’ochtends.
  • Stop ruim voor het naar bed gaan met het gebruik van je mobiele telefoon en zet deze tijdens het slapen op vliegtuigstand (of hou hem helemaal uit je slaapkamer)
  • vermijd cafeïne en suikers. Thee, koffie en snoepgoed kunnen je een oppeppend gevoel geven waardoor je nog lang wakker ligt.
  • Stop met werken! Nou, niet helemaal natuurlijk… Maar wel ruim voor het slapen gaan. Door nog laat met werk bezig te zijn hou je je hersenen actief.
  • Zorg ervoor dat je slaapkamer een fijne ruimt is om te slapen. Ruim rommel op en zorg dat er geen werkplek ontstaat.

Soms kun je je gedachten nou eenmaal niet uitzetten. Je lichaam heeft dan een steuntje nodig.
Gelukkig zijn er veel producten die bij kunnen dragen aan een een vermindering van je stress level!

Ruhan Plus is zo een middel. Vitamine B5 en Magnesium in dit supplement dragen bij tot de vermindering van vermoeidheid. B5  ondersteunt specifiek in stress situaties! Vitamine B6 regelt mede de activiteit van de hormonen!

 

Ook weer lekker slapen? Bestel je Ruhan HIER.