spieren van sporters

Spierpijn: goed gesport of slecht voorbereid?

Spierpijn verhelpen voor sporters word vaak afgedaan met “na twee dagen is het wel over”.
Maar wist je dat je spieren van sporters op verschillende manieren kunt ondersteunen?
Als je regelmatig sport, en dit ook wil blijven doen zonder veel spierpijnen kan je in je dagelijks leven veel doen om niet telkens met spierpijn te zitten.
Spieren bewegen de hele dag en hebben dus altijd aanvoer van energie rijke voeding nodig en een afvoer van verbruikte stoffen. Hierbij geef ik je  verschillende tips om het allemaal wat makkelijker te maken voor je spieren.

Spieren in het dagelijks gebruik.

Het klinkt zo afgezaagd maar eet gezond. Denk niet na een drukke week met veel vergaderingen en veel kant en klaarmaaltijden dat je zondagochtend even met een mountainbike in het bos alles rechttrekt. Geestelijk kom je wel tot rust, lichamelijk krijgt je lichaam het niet verzet. Waar heeft hij de energie (vitamine’s,mineralen en bouwstoffen) vandaan moeten halen?

Ook op dagen dat je niet sport is gezond eten belangrijk. Daarnaast kan je nog magnesium gebruiken voor normaal spiergebruik. En vervang je vier uur snack voor een proteïne shake (die zorgt voor opbouw spieren en ( verbetert je stofwisseling). Zodat je ook op niet sport dagen zorg draagt voor je spieren.

Neem ook wat vaker de trap, of ga met de fiets ergens naar toe in plaats van de auto. Het dagelijks wat intensiever gebruik van je spieren zorgt ervoor dat je op je sportdagen minder snel vermoeid raakt en je je prestatie kan vervullen.

Spieren van sporters tijdens de sport.

Op de dag van je sportprestatie ga je extra zorg nemen voor je spieren. je wilt spierpijn voorkomen.
Neem bijvoorbeeld bij het ontbijt wat extra magnesium door bijvoorbeeld wat groene groentes op je boterham te nemen. Of een capsule magnesium die je lichaam direct kan opnemen.

Tijdens de dag kan je ook verschillende supplementen gebruiken die je klaarstomen voor je sportprestatie.
Denk bijvoorbeeld aan D-ribose. Maar de werking is het duidelijkst als er intensief en langer word ingespannen.
D-ribose zorgt voor een verminderde afname van het vermogen en misschien ook voor een beperkte toename van het vermogen.

D-ribose komt in alle cellen van het menselijk lichaam voor, maar voor sporters telt vooral de d-ribose in ATP. Het is een onmisbaar element voor de productie van energie in het lichaam. Energie komt bij de spiercellen in de vorm van adenosinetrifosfaat (ATP) Als ATP wordt afgebroken komt er energie vrij die de spieren doet samentrekken.
Door extra d-ribose in te nemen, wordt de productie van ATP in snel en langzaam spierweefsel 3 tot 4 maal sneller.
Ook wat extra koolhydraten eten kan (bij de meeste mensen) geen kwaad om het glucose gehalte in je spieren (en lever) wat te verhogen. Vervang op deze dag je proteine shake voor een shake met eiwitten en koolhydraten erin. Gebruik een á twee uur voor je sport een niet te grote maaltijd omdat je lichaam dan moet kiezen tussen vertering en prestatie.

Spieren en spierpijn na het sporten.

Spieren van sporters hebben nu hun prestatie een grote behoefte aan aanvulling.
Je ziet dan ook vaak dat veel mensen maximaal een half uur na de sport een eiwitshake nemen.Ben jezelf niet zo’n shake gebruiker kan je ook een bakje kwark nemen, een handje noten of 1 a 2 capsules BCAA. die de juiste amino’s voor je spieren leveren. Als je sportmoment in de avond is zou ik geen muesli of andere graanproducten door je kwark roeren. Deze koolhydraten heb je niet zoveel nodig en de verbruikte calorieën worden zo snel teniet gedaan.

Ook (weer) wat extra magnesium kan geen kwaad voor het herstel van de spieren.Magnesium helpt mee aan het ontspannen van de spieren van sporters.
Vergeet ook na het  sporten niet te rekken en te stretchen om de bloedtoevoer te verbeteren en het opgebouwde melkzuur sneller uit je spieren te laten verdwijnen.
Om dit melkzuur en andere verterings-afvalproducten uit je bloed te krijgen heeft Alka verschillende ontzurende producten gemaakt die ik je in een ander blog graag uitleg.
Op de dag dat je gesport hebt is het raadzaam om geen alcohol te drinken. Alhoewel het in veel sport kantines wordt geschonken is het fataal voor je spieren. Alcohol is een gif voor je en je lichaam zal eerder tijd besteden aan het opruimen van dit gif dan aan herstel aan je spieren.