sport en weerstand met de R in de maand

Sporten met de “R” in de maand ; waar moet je op letten

Septembe”R” is bij ons in de winkel traditioneel de maand waar veel weerstandsprodukten worden verkocht.

De dagen worden korter, het word al wat kouder en mensen gaan zich bekommeren om hun weerstand.

Ga je Sporten met de “R” in de maand is het raadzaam om wat extra op je weerstand te letten:

Waarom?

Zoals je vast weet word er tijdens het sporten extra vitaminen en mineralen gebruikt.

Houd je weerstand op peil en zorg er voor dat een verkoudheid of griepje je sportprestaties niet beïnvloeden. Met de koude en vochtige maanden voor de deur word je weerstand extra beproefd, waar je lichaam extra vitamines voor nodig heeft.

Weerstand

De weerstand is het werkend mechanisme om je lichaam te beschermen tegen invloeden van buitenaf. Elke dag wordt je lichaam  blootgesteld aan talloze bacteriën, virussen, schimmels en parasieten. Vaak rekent je afweersysteem af met deze veroorzakers van ziekte of aandoeningen.Hierbij komen je witte bloedcellen in actie die je kunt vermeerderen met een kruidenpreparaat te gebruiken.  Doordat de aanmaak van witte bloedcellen vergroot wordt ben je beter voorbereid voor een griep of verkoudheid. Dit preparaat hoef je dus ook alleen in de winter te gebruiken

In de koude en vochtige maanden zijn we allemaal vatbaarder voor dergelijke indringers. Belangrijke basis maatregelen die je kan treffen om je weerstand op peil te houden zijn voldoende;

  • (nacht)rust,
  • hygiëne (vooral goed je handen wassen)
  • sporten
  • en voeding.

Sporten

Regelmatig sporten verhoogt de weerstand. Door te sporten, zweet je de afvalstoffen uit waardoor je jezelf lichamelijk fitter en sterker voelt. Wanneer je sport, kan je je immuunsysteem met  wel 30% versterken.  Het is vooral belangrijk om als sporter telkens in de gaten te houden hoe je je voelt.
Er is een theorie die zegt dat door veel bewegen de immuuncellen door het gehele lichaam gaan en zo een betere reactie zou kunnen geven op talloze bacteriën, virussen, schimmels en parasieten. Door meer bewegen, zal de stroom van lymfevloeistof die immuniteitscellen bevatten,beter door het lichaam stromen. Lichaamsbeweging stimuleert ook de bloedsomloop, waardoor de zuurstofvoorziening van de organen in het lichaam verbetert.

Voeding

Vitaminen en mineralen zijn onmisbaar voor een goede weerstand. Deze voedingsstoffen voor je lichaam krijg je binnen door gevarieerd te eten. Denk hierbij natuurlijk aan groente fruit en meervoudige vezels en eiwitten
Echter door de dagelijkse drukte van werken,gezin , socializen,  etc. vraagt je lichaam om meer vitaminen. De huidige voeding voldoet niet meer aan vitamine behoefte van je lichaam. Het aanvullen van de voeding met een voedingssupplement is tegenwoordig essentieel voor je weerstand. Dit kan je doen door dagelijks bij je ontbijt extra vitaminen in te nemen wat bijdraagt aan een betere weerstand.
Ga je daarbij ook sporten kun je je wel voorstellen dat je extra vitamines en mineralen nodig hebt voor al je activiteiten.
Vitamine C is de meest bekende weerstandsvitamine. Vitamine C kan de duur van de verkoudheid verkorten en zorgen dat de klachten minder heftig zijn.
Sporten met de R in de maand is ook sporten wanneer er minder zonlicht is.
Een klein gebrek aan vitamine D maakt je al behoorlijk vatbaar voor ziekte. Deze vitamine krijg je vooral binnen door de inwerking van zonlicht op de huid. In de komende maanden schijnt de zon steeds minder, waardoor een toevoeging van vitamine D van groot belang is.
Vitamine A wordt ook wel de anti-infectie vitamine genoemd. Deze vitamine zorgt er voor dat we altijd voldoende witte bloedcellen hebben, welke een belangrijk onderdeel zijn van ons immuunsysteem. Witte bloedcellen worden in de lymfeklieren aangemaakt.  Vitamine B6 houdt deze lymfeklieren in goede conditie. Vitamine E is een antioxidant en beschermt de cellen van ons afweersysteem door de wanden van deze cellen te beschermen tegen beschadiging.
biedt je de juiste voedingssupplementen om je weerstand van die extra boost te voorzien zodat je zorgeloos kunt blijven sporten. Producten die jou sportend de winter door helpen zijn;

Eiwitten spelen ook een sleutelrol in ons immuunsysteem

Eiwit is cruciaal  voor een goede weerstand, omdat het gebruikt word voor de aanmaak van nieuwe cellen, waaronder de antilichamen en enzymen van het immuunsysteem. Eiwitten bestaan uit aminozuren, die een sleutelrol spelen in het goed functioneren van het immuunsysteem. Veel mensen hebben een eiwittekort. Het is belangrijk om volop eiwitrijk voedsel te eten, zoals bonen, peulvruchten, vlees en vis of een suplement/

Warming up

En eigenlijk niet als laatste; vergeet niet om (nog) serieuzer met je warming up om te gaan. In de zomer helpt de zon je nog wat met je spieren te verwarmen maar simpel gezegd in de winter gebeurt het tegenover gestelde, een constante afkoeling van je spieren.

Ben daar van bewust, ook bijvoorbeeld bij het hardlopen door de stad: blijf in beweging bij een stoplicht en niet teveel af te koelen.

 

Sportieve winter !