winterdepressie,daglicht en bewegen

3 Tips om een winterdepressie te voorkomen

Winterdepressie, winterdipje, najaarsdip… iets waar heel veel mensen last van hebben! Als de dagen korter worden is er minder licht, ben je minder buiten en bereiden we ons voor op een nieuw seizoen. Veel mensen worden in deze periode wat somber. Niet gek ook, buiten is het al net zo somber… het zonnetje schijnt niet meer zo hard, het regent en het is grauw. Toch zijn er verschillende manieren om je winterdepressie voor te zijn, te verkleinen of misschien wel helemaal buiten de deur te houden! In dit blog leggen we je daar graag meer over uit!

Tip 1 Let op je voeding

Door verschillende voedingsmiddelen meer( of juist minder) te eten kan je lichaam verschillende stoffen aanmaken die een winterdepressie kunnen vergroten of verkleinen. Misschien heb je er nog nooit van gehoord maar tryptofaan is een van die stoffen uit het eten wat ons helpt het gelukshormoon aan te maken. In ons lichaam wordt tryptofaan namelijk omgezet in serotonine (dat gelukshormoon dus!) Tryptofaan zit in heel veel voedingsmiddelen, kijk maar eens naar het lijstje hieronder!

 

  • kabeljauw
  • kip
  • kalkoen
  • kaas
  • yoghurt
  • havermout
  • sojabonen
  • zonnebloempitten
  • walnoten
  • cashew-noten

Zorg ervoor dat deze producten dagelijks in jouw dieet aanwezig zijn.

 Eet regelmatig vette vis:

In vette vis zitten behoorlijk wat vertzuren! Deze hebben we nodig bij het aansturen van zenuwimpulsen. Vetzuren spelen ook een belangrijke rol bij het normaal functioneren van onze hersenen !
Deze Omega-3 vetzuren bestaan uit een paar hele moeilijke naman… Namelijk: alfa-linoleenzuur (ALA), eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA). De laatste twee zijn belangrijk bij het overdragen van prikkels. (Daardoor zijn deze dus verantwoordelijk voor ons humeur!) Daarnaast vinden we deze stofjes bijna alleen in vis en zeevruchten. Vooral in de vette soorten zoals makreel, zalm, paling, haring en sardines.

 

 Neem extra vitamine D :

Vitamine D-tekort komt veel voor bij mensen met depressies. Vitamine D staat bekend als de vitamine die nodig is voor gezonde botten, maar vitamine D het heeft ook invloed op de hersenen, het ruggenmerg en de productie van hormonen. Dit kan van belang zijn bij het regelen van je stemming en je humeur.

Vitamine D staat ook bekend als de ‘zon-vitamine’. Ofwel, het zonnetje in je lijf! Wist je dat we Vitamine D voornamelijk uit zonlicht halen? In het najaar is dit een stuk lastiger omdat de zon dan nou eenmaal veel minder sterk schijnt!  

Drink groene thee of neem een suplement met de werkzame stof erin :

L-theanine is een bijzonder aminozuur dat bijna alleen voorkomt in de theeplant Camellia Sinensis. Het zou bijdragen aan de smaak van groene thee. L-theanine staat vooral bekend om zijn kalmerende werking. Het verhoogt de activiteit van de neurotransmitters  (geluksstofjes!) serotonine, dopamine en GABA in de hersenen. Het geeft ontspanning en vermindert stress en angst.

2 tips voor je omgeving :

Breng tijd door in de buitenlucht, liefst zo vroeg mogelijk in het eerste daglicht. Het licht in de ochtend bevat relatief veel blauw. Blauw licht remt de productie van melatonine (het hormoon dat je slaperig maakt). Hierdoor word je écht wakker, en verminder je je winterdepressie.

Dit kan je s’avonds ook toepassen door niet in je slaapkamer nog met je phone bezig te zijn. Het blauwe licht dat zorgt dat je minder melatonine aanmaakt, werkt nu in je nadeel.

Zorg sowieso dat je ‘s ochtends wordt blootgesteld aan veel licht. Is het nog niet licht of ben je veel binnen?

Ook kun je  een Philips energielamp gebruiken. Het sterke (blauwe) licht bootst daglicht effectief na, waardoor de winterdepressie kleiner word.

3 tips voor oefeningen :

Ga bewegen: Hoewel het donkere,koude of natte weer niet uitnodigd, ga toch minimaal 1 (liefst 2) keer per week sporten of actief bewegen!

Beweging is goed voor je lichaam en is de nummer één antidepressiva! Ga wandelen, fietsen, bewegen en voel hoe je energie terug gaat stromen!

Of ga lachen, laat je lachspieren bewegen, kijk niet te zware programma,s maar luchtige of lachwekkende programma’s.  Wanneer je gaat lachen komt er endorfinen vrij die je enorm van je dip afhelpen.

 

Veel sterkte met een diploze winter.