Vakantiechecklist, wat voor voeding neem ik mee?

De vakantie staat voor de deur en vele zijn bezig de vakantiechecklist  af te werken. Nog enkele dagen/weken en de vakantie pret gaat beginnen.

In deze blog gaan we wat dieper in voor je persoonlijke verzorging en onderhoud tijdens je vakantie.

Veel supplementen kun je in het dagelijks leven ook gebruiken. Je hoeft ze dus na deze vakantiet echt niet weg te gooien! Supplementen zijn hulpmiddelen die je kunnen helpen betere prestaties neer te zetten. Ze geven  je net dat extra beetje energie, zorgen dat je algemene gezondheid op peil blijft, dat je krachtige spieren opbouwt en dat je sneller herstelt van fysiek belastende inspanningen en minder spierpijn hebt.

Hieronder een opsomming van supplementen die, mits juist gebruikt, absoluut een meerwaarde hebben voor een betere beleving van je vakantie.

Bruin worden in de zon

Ga je naar een zonnig land op vakantie heb je vast je zonnebrand al ingepakt. Echter je kan jezelf ook vn binnenuit beschermen. Hiervoor heb je vitamine A nodig die veel in wortels voorkomt. Vitamine A heeft twee speciale werkingen:

Vitamine A zorgt voor de huid en ogen. deze is nodig voor de aanmaak van cellen en de weefselstructuur van de huid.  Ook vormt deze epitheelcellen  in de huid, luchtpijp, het haar, tandvlees en longweefsel.

Vitamine A zorgt ook voor een goede werking van het afweer- en immuunsysteem, zodat iemand niet ziek wordt. Bron voedingscentrum

Dit verklaart dat veel mensen verkouden terug komen van vakantie. Men verwijt de airco of het slecte weer bij thuiskomst, maar in de (zonnige) vakantie is veel vitamine A naar de huid gegaan voor bescherming en bruining en is er minder vitamine A over voor een goed afweersysteem.Daardoor wordt je verkouden of licht ziek bij terugkomst.

Om je huid te beschermen voor de hoeveelheid zon is er ook een vitamine op de markt speciaal voor het veilig bruin worden. Deze heet ook zonnebruin en zorgt voor veiliger bruin worden. Let wel blijf wel je huid insmeren en tussen 12.00 en 15.00 voorzichtig in de zon.Een andere perfecte bron van vitamine A zit in Rozenbottels die je in capsules prima mee kan nemen op vakantie.

vakantiechecklist voor de feestganger

Ben jij echt een feestganger en help je in de nacht mee het cafe afsluiten geef je lichaam wat exxtra’s om te herstellen.
Een goede multivitamine kan helpen om deze tijd door te komen. En geef je lever wat extra hulp. Dit orgaan zal al het bourgondische eten en drinken moeten verwerken en kan best een steuntje gebruiken. Bij het avond eten een capsule voor je lever innemen helpt je lever om al het overvloedige een plaatje te geven.Let wel, al ontgift deze capsule je lever blijf goed uitkijken met alcohol. En zeker in combinatie met de zon.

Actief in de vakantie

Ga je flink lopen,bergbeklimmen sporten in de vakantie is het raadzaam om een goede multi vitamine mee te nemen.
Vaak op vakantie wordt anders gegeten als thuis en een goede bais van vitamines en mineralen is een must om je activiteiten uit te blijven voeren op vakantie.
Neem een krachtig gedoseerde multivitamine voor sporters. Deze zorgt voor een goede aanvulling van de juiste vitaminen en mineralen die je  verbruikt door intensief sporten. Er zijn meerdere van zulke multi’s op de markt. Let er goed op dat vooral de B-vitamines en vitamine C hoog gedoseerd zijn (voor goede energiestofwisseling en weerstand). Een handige hiervoor is de Multi van Scitec. In deze pot zitten 30 zakjes met ieder een dagdosering, zodat je voor vertrek alleen de juiste hoeveelheid zakjes in je koffer hoeft te gooien. Zo weet je zeker dat de basis goed zit op vakantie.

Voor de actievere-ling

Ga je echt all the way op vakantie kan je wel wat extra gebruiken voor je spiern, Krijg je snel last van krampen en is een goede warming-up niet voldoende kan je ook gebruik maken van het supplement Magnesium om je spieren te ontspannen.Dit mineraal is ook beschikbaar in een handig spuitflesje dat je direct op de gevoelige of verkrampte spieren kan sprayen.
Daarnaast kan het makkelijk zijn om een eiwit shake mee te nemen.
Iedereen weet ondertussen dat eiwitten een zeer belangrijke rol spelen bij spieropbouw, -herstel en -onderhoud. Uit onderzoek is gebleken dat je voor spiergroei ongeveer 2 gram eiwit per kg lichaamsgewicht moet binnenkrijgen. Voor spieronderhoud volstaat 1,5 gram per kg lichaamsgewicht.Er zijn veel soorten eiwitshakes. Lees hier meer over de verschillende eiwit shaks. 
Heb je in je koffer weinig plek voor een zak proteine kan je je proteines ook in pilvorm meenemen. Hierdoor heb je elke dag de juiste dosering voor je spieren bij.

Topsporter op vakantie

Is vakantie voor jou geen vakantie maar pure challenge dan pak je zeker ook een pre work out mee op vakantie.Pre work out zorgt ervoor dat je net dat stapje extra kan zetten, het laatste uurtje volhoud of net een nieuw persoonlijk record wegzet.voor op vakantie zijn capsules met arginine ideaal. Ze nemen niet veel plek in, in je koffer en arginine is een aminozuur dat een boost geeft aan je prestaties en het verzuren van je spieren uitstelt.