blaasontsteking

Vruchtbaarheid vrouw verhogen, met supplementen sneller zwanger?

Eerder deze week schreef ik over de vruchtbaarheid van de man. Zoals beloofd hierbij het vervolg. De vruchtbaarheid vrouw verhogen kan door een aantal dingen drastisch te veranderen. Maar ik hoef je waarschijnlijk niet te vertellen dat stoppen met roken, gezonder gaan eten en minder alcohol drinken verstandige keuzes zijn. Omdat ik vanuit mijn eigen ervaring schrijf geef ik je de informatie die ik in de afgelopen 3 jaar bij elkaar sprokkelde. (lees hier: als zwanger worden niet vanzelf gaat. Deel 1) Ik zocht naar wetenschappelijke onderzoeken en supplementen die de vruchtbaarheid verbeteren. Heel veel informatie, weinig “de les lezen” over je levensstijl… Dat mag je zelf doen 😉

Anti oxidanten en de vruchtbaarheid vrouw

Ik schreef in eerdere blogs al over anti oxidanten. Dit is een belangrijk dan niet essentieel onderdeel van je supplementen voorraadje. Waarom? Omdat je de hele dag door allerlei stoffen binnen krijgt die schade kunnen aanrichten in je lichaam. Denk bijvoorbeeld aan uitlaatgassen, sigaretten rook maar ook in onze voeding zitten een hoop nare dingen. Oxideren is eigenlijk een soort van roest, schade aan je lichaam en dus ook aan b.v. je eierstokken of eicellen. Om onze cellen zo gezond mogelijk te houden is het dus belangrijk die afvalstoffen (vrije radicalen) aan te pakken. Dit kan door middel van voldoende vitamine C en foliumzuur te slikken.

Onderzoek:

Uit  een onderzoek dat zestig koppels volgde die ivf-behandelingen ondergingen bleek dat een antioxidantensupplement resulteerde in 23% verhoogde kans om in verwachting te raken!

Verander je eiwitbron

Vervang je dierlijke eiwitten (uit b.v. vlees, vis en eieren) eens door een plantaardige eiwitbron. Meer plantaardige eiwitten in je voeding zou een link hebben met een verminderde kans op onvruchtbaarheid. (zie het onderzoek hieronder)
De gemakkelijkste manier om je plantaardige eiwitten binnen te krijgen vind ik een shake ( zoals bijvoorbeeld orange fit) Het voordeel van een shake is dat je gelijk een gezond tussendoortje kan creëren.

Onderzoek

Een onderzoek wees uit dat een hogere inname van dierlijke eiwitten gelinkt was aan 32% meer kans op vrouwelijke onvruchtbaarheid
Het eten van meer plantaardige eiwitten kan volgens dit onderzoek beschermen tegen onvruchtbaarheid.

Uit een ander onderzoek bleek dat wanneer we 5% van de totale calorien vervangen voor plantaardige eiwitten het risico op onvruchtbaarheid bij de vrouw met ruim 50% verminderde.

Multi-vitamine

Misschien overbodig, maar mocht je nog geen multi-vitamine slikken dan is dat zeker aan te raden.
Allereerst vanwege het feit dat de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vitamine eigenlijk een minimum is. In onze drukke levensstijl eten we niet altijd gezond of gevarieerd genoeg. Een multi-vitamine kan dan de ideale aanvulling zijn op je dagelijkse eten. Maar er is meer, kijk maar eens naar de onderzoeken hieronder:

Onderzoek:

Geschat wordt (in dit onderzoek) dat 20% van de vrouwelijke onvruchtbaarheid kan worden vermeden door het regelmatig nemen van een multivitamine. Er zijn multivitamines speciaal afgestemd op zwangere dames of vrouwen met een kinderwens. Zoals bijvoorbeeld de “zwanger compleet”.

Een ander onderzoek wees uit dat een voedingssupplement met monnikspeper, groene thee, vitamine E en vitamine B6 de kans op zwangerschap verbeterde. Ruim 26% van de vrouwen die de combinatie van deze supplementen drie maanden lang namen werd zwanger. Van de vrouwen die het supplement niet namen werd slechts 10% zwanger.

Bijen kracht

Propolis:
 Een onderzoek bij vrouwen met endometriose gaf aan dat het nemen van propolis twee maal per dag resulteerde in een 40% hogere kans op zwangerschap na negen maanden
Royal jelly:
Royal jelly, is ook een product van de bijen. Dit zit vol met aminozuren, suikers,lipiden vitaminen, vetzuren, ijzer en calcium. Dieronderzoeken (onderzoek1, onderzoek2) wezen uit dat het de reproductie bij ratten verbetert.

Foliumzuur

Last but not least! Foliumzuur. Ik zal er hier niet te veel over uitwijden, want ik heb hier nog niet zo lang geleden een flinke blog over geschreven.
Als je die even door leest zul je zien dat je enorm moet opletten met de aankoop van je foliumzuur. Zorg ervoor dat je een biologisch actieve variant hebt, en geen synthetische!

Conclusie:

Supplementen kunnen dus een behoorlijke invloed hebben op je vruchtbaarheid. Als je online verder gaat zoeken zul je nog veel meer tegenkomen op dit gebied, maar ik koos ervoor enkel de producten te noemen waarvan ik de wetenschappelijke onderzoeken gelezen heb. Dat wil nog niet zeggen dat deze producten garant staan voor een eventuele zwangerschap. Maar wellicht kan het je helpen in je zoektocht naar meer informatie.
Misschien heb jij nog een tip of product? Laat een reactie achter of stuur me een berichtje, dan ga ik voor je op onderzoek uit!


Deze blog is geschreven door Roos, 29 jaar. Ze probeert nu 36 maanden zwanger te worden en houdt je hier op de hoogte van haar belevenissen, de behandelingen en probeert het antwoord te vinden op de meest gehoorde vragen en tips.