weerstand

Weerstand verhogen, tips om dit seizoen niet ziek te worden

Septembe”R” is bij ons in de winkel traditioneel de maand waar veel weerstandsproducten worden verkocht. Al lijkt het nu nog een  mooie nazomer te worden, de kortere dagen komen er toch echt aan.  Wil je de griep of verkoudheid nu alvast de deur wijzen? Voorkomen is beter dan genezen! In deze blog leggen we je graag meer uit over het verbeteren van je weerstand en een griepje voorkomen!

Sporten met de “R” in de maand

Wanneer je gezond bezig bent en dus regelmatig gaat sporten zul je wat extra op je weerstand moeten letten. Tijdens het sporten verbruik je namelijk extra vitamines en mineralen. Dit in combinatie met de koude en vochtige maanden die voor de deur staan kan zorgen voor een verminderde weerstand. Als je niet wilt dat je verkoudheid of griepje je sportprestatie beïnvloeden, of beter nog… Je wilt helemaal niet ziek worden… Zorg dan voor een juiste multi vitamine. Deze zijn er speciaal afgestemd op jou situatie. Bijvoorbeeld de Multi vrouw van essential organics. Dit merk heeft ook een speciale multivitamine voor een ieder die wel wat extra energie kan gebruiken! Handig als je een flinke prestatie wil leveren of als je in de donkere dagen die komen gaan wel wat extra energie kan gebruiken. de multi energie van essential organics is dan en absolute aanrader! Eerder schreven we al een blog over sporten met de R in de maand boordevol tips en informatie over waar je op moet letten.

Wat is weerstand eigenlijk?

De weerstand is het werkend mechanisme om je lichaam te beschermen tegen invloeden van buitenaf. Elke dag wordt je lichaam  blootgesteld aan talloze bacteriën, virussen, schimmels en parasieten. Vaak rekent je afweersysteem af met deze veroorzakers van ziekte of aandoeningen.Hierbij komen je witte bloedcellen in actie die je kunt vermeerderen door een kruidenpreparaat te gebruiken. De meest bekende is dan wel de echinaforce van A. Vogel. Wederom, voorkomen is beter dan genezen. Wanneer je van te voren al bezig bent met het beschermen van je lichaam zul je minder snel een verkoudheid oplopen en sneller weer herstellen.

Griepje voorkomen

Buiten het slikken van extra vitamines en preparaten is er nog veel meer wat je zelf in de hand hebt om dit jaar niet (of korter) ziek te zijn. Als het koud en nat is buiten is je lichaam nou eenmaal vatbaarder voor dergelijke indringers.

Met de volgende tips kun je wellicht nog iets winnen op het verbeteren van je weerstand.

Tips:

  • Zorg voor voldoende nachtrust, je lichaam herstelt in de nacht, ga op tijd naar bed en leg een fijn vast ritme aan voor jezelf. Heb je moeite met (in)slapen?lees dan eens onze blog over slaapproblemen.
  • Hygiëne is ook een belangrijke, was je handen wat vaker, en was ze grondig. of zorg voor een gel of spray om je handen tussentijds te ontsmetten
  • Sporten kan helpen je immuunsysteem te verbeteren, de theorie is dat veel bewegen de immuuncellen uit hun “schuilplaats” zou lokken en dat ze sneller door het lichaam zouden bewegen. Daarnaast verbeterd sporten de longfunctie en kan het neusslijmvlies de binnengekomen lucht en stoffen beter verwerken. Sporten is ook nog eens goed voor je bloedsomloop, en sliep je slecht? dan kan sporten je helpen om je energie goed te verdelen… voordeel op voordeel!
  • in je voeding kun je ook heel wat winnen! Zorg voor een gezond en gevarieerd menu. Je hoeft echt niet alles te laten, maar zorg voor voldoende vitamines in het voedsel. Als je nu alvast op je voeding gaat letten heft dat ook weer voordelen voor de komende decembermaand, nu alvast opletten betekend straks weer minder vechten voor de kilo’s… maar das een ander verhaal. Meer groente toevoegen kan al heel simpel door naast je standaard lunch ook eens een salade of wat losse groente zoals tomaten, komkommer en selderij in te pakken!

Het is dus eigenlijk heel simpel. Zorg goed voor je lijf zodat deze minder moeite heeft met het doorkomen van de wintermaanden.

Heb jij een anti griep tip? Of een tip voor een ieder die toch geveld is door de griep, geef dan even een reactie!