droge handen voeten

Winter handen en voeten 4 tips om ze te voorkomen

Winter handen en voeten zijn een ontzettend pijnlijk en vervelend verschijnsel in de koude maanden. Nu de eerste sneeuw is gevallen en het merkbaarder kouder word komen de vragen over winter handen en tenen weer in de winkel. Veel mensen vragen om een “oplossing”voor het probleem, maar je kunt zelf al heel veel doen om winter handen en tenen te voorkomen! Ik geef je graag wat meer uitleg over het ontstaan van deze vervelende en pijnlijke klacht. Ook geef ik je een aantal tips om er voor te zorgen dat je dit jaar veel minder last zult hebben van winter handen en tenen!

Hoe ontstaan winter handen en voeten?

Wintertenen en winterhanden ontstaan door grote temperatuursverschillen en een slechte doorbloeding.
Als het kouder is koelen je tenen en handen sterk af. Het bloed trekt dan weg uit die lichaamsdelen. Wanneer je dan weer opwarmt stroomt het warme bloed weer naar je handen of voeten. Iedereen kent dat gevoel denk ik wel. Na een koude fietstocht in een warm huis binnen komen. Je handen en voeten kunnen dan behoorlijk gaan tintelen.
Wanneer je last hebt van winter handen of voeten gaan de kleine bloedvaten niet goed open waardoor een stuwing van je bloed ontstaat. Je handen of voeten kunnen hierdoor dik worden, en rood tot paars worden. Ze zullen warm aanvoelen en kunnen gaan jeuken. Ook kan het zijn dat je huid sneller kapot gaat. Hierdoor heb je veel sneller last va ontstekingen. Gelukkig kun je winterhanden en voeten voorkomen met de volgende tips!

1. Bescherm je handen (en voeten)

Wellicht een veel te logische tip, maar draag (wollen) handschoenen. Ook al ga je maar heel even naar buiten! Door de kou kunnen kleine bloedstolsels ontstaan die op andere plekken in je lichaam voor gevolgen kunnen zorgen. Voor je voeten geldt eigenlijk hetzelfde. Zorg voor goede wollen sokken. Wol ademt maar houdt ze toch warm. Synthetische handschoenen en sokken zou ik liever vermijden.

2. Neem wisselbaden

Wisselbaden kunnen helpen de bloedtoevoer te verbeteren. Neem een wisselbad met 3 minuten warm water en 30 seconden koud water. Dit kun je natuurlijk ook onder de douche doen. Zorg ervoor dat je het wisselbad afsluit met warm water. Heb je last van wintervoeten of wintertenen? Zet dan twee voetenbaden klaar en wissel daar mee af. Heb je al wintervoeten? wees dan voorzichtig met het afdrogen. De huid gaat dan makkelijker kapot. Wrijf je voeten daarna lekker in met een verzorgende creme of balsem.

3. Kruiden tegen winter handen en voeten

Met kruiden kun je heel goed je doorbloeding stimuleren. Verschillende kruiden hebben verschillende werkingen. Dus kijk goed wat bij je past (verdiep je er bijvoorbeeld ook even in wat zo’n kruid nog meer doet, voordat je er vol enthousiasme 6 capsules per dag van gaat slikken). Deze kruiden stimuleren allemaal op hun eigen manier de doorbloeding:

  • Verwarmende specerijen zoals Gember, Zwarte peper, Kruidnagel en Kaneel kun je zowel inwendig gebruiken (in gerechten, capsules of als thee), maar ook uitwendig (in een bad of voetenbad). Ze stimuleren de doorbloeding op de plekken die ze aanraken; het effect is dan ook weldadig, maar kortdurend.
  • Doorbloedingskruiden zoals Rozemarijn, Duizendblad en Ginkgo biloba stimuleren de doorstroom van bloed tot in de haarvaten. Het zijn sterk werkende kruiden en daarom niet voor iedereen geschikt, maar wie continue koude handen of voeten heeft, kan baat hebben bij een tijdlang deze kruiden als ondersteuning. Bijkomend voordeel: ook de doorbloeding in je hersenen wordt gestimuleerd, dus misschien dat je je dan ineens wél herinnert waar je je sleutels gelaten hebt.
  • Leverondersteunende kruiden zoals Engelwortel, Curcuma en Kalmoes. Ook van het wat heftiger soort. Gebruik ze alleen als je goed kunt ontgiften (door veel water te drinken bijvoorbeeld), want als je de lever stimuleert, komen de afvalstoffen vrij om afgevoerd te worden. Maar de lever is ook één van onze warmste organen (vaak wel 39C); dat is niet alleen nodig voor die ontgifting, maar ook om de rest van je lichaam te kunnen verwarmen. Lekker laten werken dus, die lever!

 

4. Beweeg meer

Meer bewegen zorgt voor een betere doorbloeding en algehele gezondheid van je lichaam. Loop wat vaker, pak de trap en probeer in het dagelijkse leven wat meer te bewegen. Ga eens fietsen, maar draag dan wel goede beschermende kleding en handschoenen. Ook kun je met wat simpele thuisoefeningen toch aan je beweging komen.

Het hebben van koude handen en voeten is meestal een relatief onschuldig verschijnsel. Wanneer de klachten echter erg vervelend zijn of verergeren, of wanneer zich – naast de koude handen en voeten – nog andere klachten voordoen, is het verstandig om naar de huisarts te gaan. In de meeste gevallen is het echter voldoende om de bloedcirculatie extra te stimuleren.