wintersport en suplementen

Wintersport, kunnen supplementen een toevoeging zijn?

Wintersport is voor veel mensen een terugkerende jaarlijkse activiteit. Omdat we in Nederland nou eenmaal niet de ideale omstandigheden hebben om het hele jaar door te skiën zullen veel mensen ook dit seizoen weer afreizen naar de sneeuw. Omdat het een sport is die vaak maar eens per jaar terug komt zullen veel mensen in eerste instantie niet denken aan (sport) supplementen. Maar, juist omdat je je lichaam deze week extra belast is het verstandig deze te helpen met een supplement. Daarnaast kun je op deze manier ook spierpijn voorkomen! Zo sta je de volgende dag weer fris op de piste!

Supplementen voor één week wintersport?

Veel supplementen kun je in het dagelijks leven ook gebruiken. Je hoeft ze dus na deze week wintersport echt niet weg te gooien! Supplementen zijn hulpmiddelen die je kunnen helpen betere prestaties neer te zetten. Ze geven  je net dat extra beetje energie, zorgen dat je algemene gezondheid op peil blijft, dat je krachtige spieren opbouwt en dat je sneller herstelt van fysiek belastende inspanningen en minder spierpijn hebt.

Hieronder een opsomming van supplementen die, mits juist gebruikt, absoluut een meerwaarde hebben voor een betere beleving van je wintersport.

Vitaminen & Mineralen

Neem een krachtig gedoseerde multivitamine voor sporters. Deze zorgt voor een goede aanvulling van de juiste vitaminen en mineralen die je  verbruikt door intensief sporten op de wintersport. Er zijn meerdere van zulke multi’s op de markt. Let er goed op dat vooral de B-vitamines en vitamine C hoog gedoseerd zijn (voor goede energiestofwisseling en weerstand). Een handige hiervoor is de Multi van Scitec. In deze pot zitten 30 zakjes met ieder een dagdosering, zodat je voor vertrek alleen de juiste hoeveelheid zakjes in je koffer hoeft te gooien.Krijg je snel last van krampen en is een goede warming-up niet voldoende kan je ook gebruik maken van het supplement Magnesium om je spieren te ontspannen.

Eiwit shake

Iedereen weet ondertussen dat eiwitten een zeer belangrijke rol spelen bij spieropbouw, -herstel en -onderhoud. Uit onderzoek is gebleken dat je voor spiergroei ongeveer 2 gram eiwit per kg lichaamsgewicht moet binnenkrijgen. Voor spieronderhoud volstaat 1,5 gram per kg lichaamsgewicht.
Dus iemand van 80kg die zijn spiermassa snel wilt laten groeien of herstellen tijdens de wintersport moet dan ongeveer 160 gram eiwit per dag binnenkrijgen. Om dat uit je normale voeding te halen is een hele opgave tijdens wintersport. Een eiwitsupplement kan dan uitkomst bieden. Drie shakes per dag leveren al zo’n 75 gram hoogwaardig eiwit. Wanneer je lang op de berg bent is het belangrijk een of meer eiwitshakes te nemen.

Pre work out

ook al ben je geen allround sporter, tijdens een weekje skieen vraag je veel meer van je licham als normaal.
Vaak op de derde dag komt de vermoeidheid en wordt een rustdag ingelast. Zonde als je maar een week hebt.
Een pre-workout kan zorgen dat je de dag beter volhoudt doordat je concentratie en energie hoger wordt.Deze zijn ook te koop in speciale dagdoseringen.Ben je niet zo van dat “krachtvoer” maar zoek je wel een goede aanvulling voor je spieren kan je ook verschillende amino’s in capsulevorm meenemen.

Doorbloeding.

Ben je een kouwkleum dan kan alcohol zorgen voor je doorbloeding, dit is echter geen gezonde en veilige optie op de piste.
Veiligere middelen zijn bijvoorbeeld ginkgo biloba voor de doorbloeding of knoflook.
Advies is wel om met deze middelen een week voor je wintersport te gaan innnemen om het effect te hebben.

Al hoort het niet in deze blog thuis, voor mensen die voor de aprés-ski gaan lees even dit blog, voor de nodige voorzorgs-maatregelen.

Fijne wintersport toegewenst.