zuivere proteine

zuivere proteïne

Zuivere proteine, Wat houdt dat nu precies in? En als er dus zuivere zijn, dan zijn er ook onzuivere… Wat is daar dan het nadeel van? En wat is het voordeel van de zuivere en dus de goede eiwitten? In dit blog leg ik je dan ook graag de voor en de nadelen van beide partijen uit!

zuivere proteïne kan je op twee manieren opvatten.

  1. proteïnen op een zuivere manier geproduceerd (zuivere proteïne bij productie)
  2. proteïnen zonder toevoegingen–> zo zuiver mogelijk. (zuivere proteïne in jouw verpakking)

Eiwit winning d.m.v. zuur

In de wereld van proteine is  de whey  proteïne  een van de bekendste. Hier heb je vast wel eens van gehoord. Whey wordt gewonnen door middel van zuur (stremsel) toe te voegen aan de melk. De eiwitten komen nu boven drijven en kunnen worden afgeschept. Hierna worden ze gedroogd en als sportvoeding verkocht. Van oudsher is dit de variant die vrijkomt bij het bereiden van kaas. Helaas zijn deze eiwitten gecoaguleerd dat wil zeggen, kapotgemaakt door het zuur.Een volledige opname voor het lichaam is lastig en (mensen die er gevoelig voor zijn) kunnen pukkeltjes krijgen of winderig worden.

De zuivere  cross flow methode:

Gelukkig is er een zuivere manier van Whey winnen. Hierbij worden met een speciale filtermethode de eiwitten uit de melk gescheiden. Waardoor er dus geen zuur of andere chemicaliën aan te pas komen!
De beste en meest geavanceerde methode om wei-eiwitten te concentreren is de crossflow micro- en ultrafiltratie. Deze methode zorgt ervoor dat de wei bij lage temperatuur wordt gescheiden van vetten, lactose en andere melkeiwitten. De eiwitfracties die het immuunsysteem ondersteunen en spierherstel bevorderen, blijven vanwege de lage temperatuur intact.

Deze filter methode van zuivere proteïne is een wat duurdere methode om proteïnen/eiwitten te verkrijgen. Maar deze geeft wel een aantal voordelen

  1. Het eiwit profiel is volledig in tact en geeft betere opname in het lichaam.
  2. Micro stoffen zoals lactoglobuline,lacto albumine immunoglobuline en glyco macro peptides zijn nog werkzaam en hebben een grote invloed op je afweersysteem.
  3. Doordat een groot gedeelte van de galactose eruit is gefilterd kunnen mensen met een melk allergie meestal deze amino’s verdragen (of test deze amiono’s in een winkel bij jou in de buurt).
  4. je darmen kunnen deze amino’s beter opnemen dus bijproducten (winderigheid) of afscheidingen op de huid (pukkeltje) zijn nagenoeg nihil.Mocht je helemaal niet goed reageren op melkeiwitten probeer dan eens de plantaardige aminozuren/eiwitten

Whey isolaat

Een Whey Isolaat heeft ten opzichte van een whey proteine een extra bewerking ondergaan waardoor er weinig tot geen melksuiker in zit. Dit is interessant als je een  een lactose-intolerantie hebt. Bovendien bevat een Isolaat meer eiwitten (87 %-98 %) en minder koolhydraten en vetten.

Dit kan uitkomst bieden als je een low carb dieet volgt of meer vetvrije massa wilt kweken.

Ook wordt een Whey Isolaat sneller opgenomen door het lichaam omdat de Biologische Waarde hoger is dan bij een Whey Concentraat. Deze extra bewerking zorgt wel dat deze wat duurder is.

De biologische waarde van een proteïne is een gangbaar criterium om de kwaliteit daarvan weer te geven. Een hoge biologische waarde houdt in dat er relatief veel essentiële aminozuren in de juiste verhouding (overeenkomend met die in het menselijk lichaam) aanwezig zijn.

Over het algemeen hebben dierlijke eiwitten een hogere biologische waarde dan plantaardige eiwitten. De biologische waarde van plantaardige eiwitten kunnen verhoogd worden door elkaar aan te vullen. Graan heeft een laag lysine- en een hoog methioninegehalte, terwijl peulvruchten een hoog lysine- en een laag methioninegehalte hebben.

Een kippenei wordt van oudsher beschouwd als een eiwitbron met de hoogste biologische waarde (96%). Whey heeft echter een hogere biologische waarde, namelijk 104. Wanneer wei verder geconcentreerd wordt, kan de biologische waarde toenemen tot 150 à 160. Dit wordt veroorzaakt doordat wei-eiwitten uitzonderlijk rijk zijn aan vertakte aminozuren (nl. valine, leucine en isoleucine).

proteïnen zonder toevoegingen–> zo zuiver mogelijk. (zuivere proteïne in jouw verpakking)

vanuit de “melkfabriek”gaan  de amino’s , proteinen vaak naar een produktiebedrijf die er een smaakje evt een zoetstof aan toegevoegd en dan afvult in een consumenten verpakking. Van aardbei,banaan tot aparte smaken als  lemon cheescake, latte machiato, chocolade brownie, noem maar op!

wil je zuivere proteïne zonder smaak en zoetstoffen dan is de isolaat van TNHC een goed alternatief . In deze verpakking  zitten alleen amino’s ( meer dan 90%) zonder geur,kleur en smaakstoffen. Een ideaal cross flow preparaat die ook geschikt is als basis in vruchten shakes.

 

Samengevat: heb jij last of klachten van je proteine shake? Dan heb je waarschijnlijk een onzuivere vorm te pakken! Let dus goed op bij de aanschaf van je product en kies voor de crossflow variant! Misschien ietsje duurder in de aanschaf, maar je lichaam kan deze wel optimaal benutten! Goedkoop is dus uiteindelijk wel degelijk duurkoop. Laat je goed adviseren en kies voor een eiwit wat bij jouw lichaam en sport past!